18 mai 2014

Skinkestek med ben c",) Servert med sprø svor, hasselbackpoteter, surkål, brun saus, tyttebær og potetgull !



En av ingrediensen det 'googles' mest på her i Norge er skinkestek, skinkestek av bog, skinkestek med ben eller svinestek.

Skinkestek er typisk søndagsmiddag og mange spiser det ofte i forbindelse med julen.

Jeg har fått skinkestek med ben, av svigermor på 2,7 kg.
(Svigermor har kjøpt skinkestek til meg altså, jeg skal ikke kaste henne i ovnen 😀

Jeg kjøper vanligvis skinkestek, som er ferdig surret.
Jeg innbiller meg at surret stek er lettere å skjære opp i fine skiver, du slipper ett stort ben i steken, men den koster selvfølgelig litt mer per kilo.

Skinkesteken var fryst, så jeg lot den tine i kjøleskapet i ett døgn.
Men jeg får prøve - og se om det frister til gjentagelse.
Det ble veldig godt altså !

Det var enkelt å skjære den opp i fine skiver -og det ble til og med sprø svor !.

 God middag ! 

SKINKESTEK
  • ca. 3 kg skinkestek med ben
  • 3 gulrøtter
  • 2 gule løk
  • Salt
  • Pepper
Sånn gjør du:
  1. Ta ut skinkesteken i god tid, så den ikke er kald når du legger den i stekeovnen.
  2. Forvarm stekeovn til 230 °C
  3. Gni skinkesteken inn med salt og pepper. Hvis den har svor så ruter du den. Hvis du ikke har skarp nok kniv kan du rute svoren etter den er dampet. 
  4. Legg den i en ovnspanne, sammen med grønnsaker skåret i biter.
  5. Tilsett 6 dl vann.
  6. Legg på folie og damp den i 45 minutter.
  7. Fjern folien og skru ned temperaturen til 125 °C.
  8. Sett inn ett steketermometer. 
  9. Stek videre ved 125 °C til den er på 76 °C, det tar ytterligere 1,5-2 timer.
  10. Pakk den inn i folie og la den hvile, minst 20 minutter, men gjerne en hel time.
  11. Svoren kan du gjerne skjære av og steke under grillelementet i stekeovn, så den blir sprø.
  12. Jeg fikk 8,5 dl stekesky i pannen, men hvis du har for lite stekesky, du skal ha 8 dl til sausen, så hell litt mer vann i pannen og sett den inn i ovnen igjen.
  13. Sett opp temperaturen til 220 °C og la sky og grønnsakene, som er i pannen surre i 15 minutter.
  14. Sil skyen.
Svigermors skinkestek skal selvfølgelig serveres med surkål.
SURKÅL
  • 1 kg hodekål
  • 2 epler
  • 2 ts salt
  • 1 ss karve
  • 2,5 dl vann
  • 2 ss 7% eddik
  • 2 ss sukker
Sånn gjør du:
  1. Snitt kålen fint opp og legg den lagvis med salt, karve og epler skåret i båter i en kjele.
  2. Tilsett vann. Kok opp og la alt trekke i ca. 45 min.
  3. Rør godt innimellom. Smak til med eddik og sukker.
  4. Rør gjerne inn litt kraft fra skinkesteken.
  5. Surkål kan lages noen dager før den skal serveres og oppbevares i kjøleskapet. Den kan også fryses, hvis du får igjen rester.
SAUS
  • 3 ss smør
  • 5 ss hvetemel
  • 8 dl stekesjy
  • 1-2 ss soyasaus
  • Salt og pepper
  • (Mrs Chengs soppsoya eller noen dråper sukkerkulør)
Sånn gjør du:
  1. Sil sjyen.
  2. Smelt smør, tilsett mel og la det surre til det blir brunt, men ikke brent.
  3. Spe med sjyen, litt og litt om gangen.
  4. Tilsett soyasaus (-og smak til med soppsoya eller juster fargen med sukkerkulør, hvis du vil ha sausen litt mørkere)
  5. La sausen trekke i ca. 10 minutter.
  6. Smak til med salt og pepper.
Server steken med poteter, kokte, hasselback eller ovnstekte, surkålen, saus og 'ett must' for min svigerfamilie; potetgull med salt og rørte tyttebær.

Jeg brukte hasselbackpoteter i dagOppskrift 👉 her .

Det gikk bedre enn jeg fryktet. 
Fine skiver og skinkesteken inneholdt heldigvis lite sener og fett🌿

Klar til steking !

Ferdig stekt !

God middag !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF