29 april 2017

Asiatisk wok med marinert fårefilet ♫♪


Nå er det herlig marinert fårefilet i butikkene.
Den er kjempegod å grille, som jeg har gjort i oppskriften som du finner her.
Jeg måtte bare kjøpe fårefilet i dag -og i mangel på grill, ble det wok.

Fårefilet er best når den holder 60-65 °C og det er synd å 'ødelegge' ett så godt kjøttstykke med å steke den for hardt. Jeg stekte den hel, skjærte den i skiver etter den hadde hvilt i 10 minutter og la den på toppen av woken rett før servering. Herlig nydelig rosa kjøtt !!

Mens jeg venter på at mitt nye, forhåpentligvis fantastiske kjøkken skal bli ferdig, låner jeg bror sitt kjøkken. Det er stor interesse for mat i familien min -og woksausen ble komponert av ingredienser jeg fant i kjølskapet, spennende.... !
Resultatet ble en kjempegod smaksbombe ♫♪

Du trenger til 4 porsjoner:
  • 600 g marinert fårefilet, jeg brukte hvitløk og chilimarinert
  • Stekeolje
  • 200 g eggnudler
  • 1 stk rødløk
  • 1 stk rød paprika
  • 2 stk gulrot
  • 100 g grønnkål
  • Koriander
Woksaus: 
  • 0,5 dl ketjap manis (indonesisk søt soyasaus)
  • 2 ts finhakket ingefær, jeg brukte 'sushi ingefær' i mangel på fersk, funket det !
  • 1 ss fishsauce
  • Noen, ca. 10 dråper Hot Chili Liquid seasoning, kan erstattes med finhakket chili
  • 1 stk lime
  • Hakket koriander, bruk stilkene også -de er det masse smak i !
Sånn gjør du:
  1. Ta kjøttet ut av kjøleskapet 30 minutter før det skal stekes. 
  2. Lag woksausen, så den får 'satt' seg litt. Bland sammen alle ingrediensene til woksausen og smak til med lime og hakket koriander.
  3. Kok nudler etter anvisning på pakken. Hell av kokevannet og skyll i kaldt vann.
  4. Stek fårefilet med litt olje i en varme stekepanne ca. 2 minutter på hver side.
    Etterstek på svak varme under lokk i ca. 7-8 min til kjernetemperaturen er ca. 62 °C.
    Bruk gjerne ett steketermometer. La kjøttet hvile litt før det skjæres i skiver, pakk den gjerne inn i stekefolie så den holder seg varm. 
  5. Skjær rødløk i båter, paprika i biter og gulrot i staver. Grønnkålen jeg brukte var vasket og stekeklar fra pose. Bruker du 'hel' grønnkål vasker du den og skjærer den i strimler.
  6. Stek grønnsakene raskt i olje i en varm wok eller panne. De skal være litt crispy ved servering, så ikke overstek dem.
  7. Tilsett nudler og woksaus i woken.
  8. Vend alt forsiktig sammen og la det bli gjennomvarmt.
  9. Dryss over hakket koriander ved servering.
Dagens vin etter anbefaling av to ansatte på Vinmonopolet i Hamar, ja to ja... er ikke bare bare med mine ingredienser bestandig. De fikk en utfordring med lam og asiatiske smaker, som de løste veldig bra !! Vinen var perfekt til retten ♫♪

Retten trenger en vin med mye fruktighet og da ble vin av druen Zweigelt anbefalt.
Vinen virker ganske "tynn" når man heller den i glasset, men den har masse smak.
Les mer om vinen lengre ned i innlegget. 

Rabl Blauer Zweigelt 2013

Woksaus ♫♪
Grønnsaker ♫♪
Steker fårefilet og koker nudler ♫♪
Steker grønnsaker ♫♪
Klart til servering ♫♪

Nam Nam ♫♪
Smaker aldeles nydelig ♫♪

Spis & Nyt ♫♪

Zweigelt er en østerriks drue, som ble oppfunnet i 1922 ved et institutt i Klosterneuburg.
Det var den østerrikske Fritz Zweigelt, som ble utdannet biolog. Han utforsket druetyper, og kom i sammenheng med å skape sin egen drue. Dermed skapte han druen døpt Zweigelt.
Det er en blanding av følgende druer :
  • St. Laurent
  • Blaufränkisch


Ingredienser ♫♪

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF