29 mai 2017

Kombidampet laks med scampi, asparges og tomater ♥ஜ


Dette er første gang jeg tester ut funksjonen kombidamp, på den nye komfyren min.
En kombinasjon av varmluft og damp, den bruker 25% damp og 75% varmluft.
Litt annerledes enn 'vanlige' dampovner, så det er lite med oppskrifter å finne foreløpig.


Skal være ypperlig til fisk og grønnsaker sies det, så jeg prøver meg frem..

Begynner med en enkel lakseform, som jeg serverer med potetsalat.
Fisken ble saftig og god !!!

Godt og enkelt


Til 4 porsjoner:
  • 600 g laksefilet, uten skinn og bein
  • Olje
  • 12 grønne asparges, skjær/knekk av den nederste delen og skjær den i to biter
  • 1 boks små tomater, gjerne med stilken på, det er de som er best
  • Havsalt
  • Pepper
  • Saften av 1/2 sitron
  • Scampi, jeg brukte ferdig kokte
  • Basilikum, frisk
  • Potetsalat *
Sånn gjør du:
  1. Skjær laksen i serveringstykker.
  2. Smør en ildfast form med litt olje.
  3. Legg laks, asparges og tomater i formen og drypp over sitronsaft.
  4. Krydre godt med havsalt og pepper.
  5. Sett komfyren på 180 grader ekte varmluft+damp. Hell vann i vannskuffen på komfyren og forvarm ovnen til ønsket tempepratur på 180 grader, før du setter inn fisken.
  6. Stek/damp laksen og grønnsakene i 10 minutter, når det gjenstår 5 minutter tilsettes scampi (bruker du rå scampi kan du steke dem sammen med fisken i 10 minutter)  I vanlig stekeovn steker du laksen og grønnsakene på 200°C i 12-15 minutter. 
  7. Dryss over hakket basilikum ved servering og server retten med potetsalat, som du finner oppskrift på her.
Klar til steking !
Klar til servering !
Kombidamp
Jeg har SteamCrips ovnen : AEG BSE574021M
En kombinasjon av varmluft og damp, den bruker 25% damp og 75% varmluft
Du får alt det som en vanlig ovn har, i tillegg alle fordeler med damp.
Kombinasjonen av varmluft og damp gir en rikere og mer naturlig smak på maten.
Samtidig beholder man de naturlige vitaminene og mineralene i råvarene.
Tradisjonell ovnsvarme forbedres med damp. Så du får ikke bare en sprø og gylden utside, men takket være dampens bevarende egenskaper, blir maten saftig og god på innsiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF