Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Google+

mandag 29. mai 2017

Kombidampet laks med scampi, asparges og tomater ♥ஜ


Dette er første gang jeg tester ut funksjonen kombidamp, på den nye komfyren min.
En kombinasjon av varmluft og damp, den bruker 25% damp og 75% varmluft.
Litt annerledes enn 'vanlige' dampovner, så det er lite med oppskrifter å finne foreløpig.
Skal være ypperlig til fisk og grønnsaker sies det, så jeg prøver meg frem......
- øvelse gjør mester !!
Begynner med en enkel lakseform, som jeg serverer med potetsalat. Fisken ble saftig og god !!!
Godt og enkelt

Til 4 porsjoner:
  • 600 g laksefilet, uten skinn og bein
  • Olje
  • 12 grønne asparges, skjær/knekk av den nederste delen og skjær den i to biter
  • 1 boks små tomater, gjerne med stilken på, det er de som er best
  • Havsalt
  • Pepper
  • Saften av 1/2 sitron
  • Scampi, jeg brukte ferdig kokte
  • Basilikum, frisk
  • Potetsalat *

Sånn gjør du:
  1. Skjær laksen i serveringstykker.
  2. Smør en ildfast form med litt olje.
  3. Legg laks, asparges og tomater i formen og drypp over sitronsaft.
  4. Krydre godt med havsalt og pepper.
  5. Sett komfyren på 180 grader ekte varmluft+damp. Hell vann i vannskuffen på komfyren og forvarm ovnen til ønsket tempepratur på 180 grader, før du setter inn fisken.
  6. Stek/damp laksen og grønnsakene i 10 minutter, når det gjenstår 5 minutter tilsettes scampi (bruker du rå scampi kan du steke dem sammen med fisken i 10 minutter)
  7. Dryss over hakket basilikum ved servering og server retten med potetsalat, som du finner oppskrift på her.
Klar til steking !
Klar til servering !
Kombidamp
Jeg har SteamCrips ovnen : AEG BSE574021M
En kombinasjon av varmluft og damp, den bruker 25% damp og 75% varmluft
Du får alt det som en vanlig ovn har, i tillegg alle fordeler med damp.
Kombinasjonen av varmluft og damp gir en rikere og mer naturlig smak på maten.
Samtidig beholder man de naturlige vitaminene og mineralene i råvarene.
Tradisjonell ovnsvarme forbedres med damp. Så du får ikke bare en sprø og gylden utside, men takket være dampens bevarende egenskaper, blir maten saftig og god på innsiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar