09 mai 2018

Kladdkaka med karamellkrem ♥


Første gang jeg prøvde meg på denne svenske brownies aktige kaken gikk det ikke helt etter planen. 
Men, den ble veldig god på smak altså  
Les om første forsøk 👉 her 😊

Jeg prøver igjen, denne gangen dobler jeg oppskriften, tilsetter litt salt, kutter ut bakepulver og Isabell blander sammen kakedeigen litt mer forsiktig. 
Jeg topper kaken med ett godt lag med en nydelig karamellkrem før servering.

Jeg fikk hjelp av barnebarnet Isabell -og da går jo alt så mye bedre 💕


Karamellkremen ventet jeg med til frøkna hadde reist hjem.
Små barnehender og smeltet karamell på over 100°C er litt i skumleste laget for mommo ♥


Du bør steke kladdkaken dagen før servering og basisen til karamellkremen MÅ tilberedes dagen før servering ! Karamellkremen må stå kaldt i minst 12 timer, før den kan piskes stiv.
 
Når den endelig er ferdig tror jeg du blir fornøyd ♪♫♫♪


Kaken er vel noe av det mest usunne du kan spise !
Inneholder masse smør og sukker, men det er sukker som gjør at den blir seig og klebrig ♥

Spis & Nyt


Kladdkaka

  • 4 egg
  • 200 g godt smør
  • 6 dl sukker
  • 3 dl hvetemel
  • 2 ts vaniljesukker
  • 8 ss kakao
  • 2 ts maldon salt
Sånn gjør du:
  1. Forvarm ovnen til 175°C.
  2. Smelt smøret i en kjele og hell det over i en bakebolle. La den avkjøles til den er lunken.
  3. Bland sammen sukker, vaniljesukker, bakepulver og salt. Rør det inn i smøret.
  4. Tilsett egg, ett og ett omgangen og rør det inn i kakedeigen.
  5. Rør til slutt inn hvetemel.
  6. Legg bakepapir i bunnen av en liten rund kakeform, 24Ø. 
  7. Pensle kantene med smør og strø over kakao, som fester seg i smøret.
  8. Hell i kakerøren og stek den i 40 minutter. Kaken blir seig og klebrig, men jeg vil ha den såpass stekt så man kan skjære kaken opp stykker.
  9. Avkjøl kaken i formen -og sett den i kjøleskapet over natten etter den har blitt kald.
  10. Ta forsiktig av bakepapiret og legg kaken på ett kakefat.
  11. Smør karamellkremen over kaken. Legg gjerne på friske bær, jeg brukte bringebær og pyntet med sitronmelisse.
  12. Spis & Nyt
Karamellkrem
  • 125 g sukker
  • 3 dl kremfløte
Sånn gjør du:
  1. Smelt sukkeret i en stor stekepanne og la det bli brunt. Ikke rør i karamellen før alt sukkeret er oppløst. OBS: Veldig varmt !!
  2. Hell over fløten og la det hele koke sammen til sukkeret er helt oppløst og det har blitt en deilig brun 'saus'. Når du tilsetter fløten, stivner sukkeret, men smelter igjen når fløten blir varm. Bruk en tresleiv.
  3. Sil kremen over i en bolle og avkjøl den litt før du setter den i kjøleskapet.
  4. La den stå til neste dag, minst 12 timer.
  5. Pisk blandingen, med miksmaster til herlig karamellkrem.
Tips: 
Du kan tilsette litt maldon salt i karmellkremen, hvis du er glad i salt karamell

Ingredienser 
Tilsett sukker, bakekakao, vaniljesukker og salt i smøret 
Tilsett egg, ett og ett om gangen 
Tilsett hvetemel, litt og litt om gangen
Kakerøren er klar 
Kvalitetsikring 
Stekes ved 175°C i 40 minutter 
Ferdig stekt 
Smelt sukker 
Tilsett fløte når alt sukkeret er smeltet
Sil fløtekremen 
Når kaken og karamellkremen har stått i kjøleskapet natten over, pisker du kremen stiv 

Noen forbrenner sukkerbomben fortere enn andre 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF