}); Edels Mat & Vin: november 2020 Google+

søndag 15. november 2020

Chiagrøt / Kjøleskapsgrøt med chiafrø !


Chiafrø – Små svarte vidunderfrø 🌱
Chiafrø inneholder 30% mer antioksidanter enn blåbær og mer Omega 3 enn laks, 
men det er ikke den samme Omega 3, som du finner i fet fisk. Fisk inneholder animalske fettsyrer og er den Omega 3 varianten, som har størst positiv helseeffekt. 
Chiafrø inneholder vegetabilske fettsyrer, så den kan ikke erstatte fisk i kostholdet.

Spiser du to ss chiafrø får du også i deg en kalsiummengde, som tilsvarer flere glass melk. 
En ss chiafrø inneholder så mye som 5 gram fiber, som bidrar til å holde ett jevnt blodsukkernivå.

Vær oppmerksom på at chiafrø kan gi allergiske reaksjoner hos personer med nøtt og sesamfrøallergi.

Chiapudding er næringsrik og mettende !
Frøene absorberer 9-10 ganger sin egen vekt, så derfor bør du la frøene svelle i væske før de brukes. 
Fyll ikke munnen med chiafrø og ta en slurk vann. Det kan gi ubehag og i verste fall blokkering av hals og svelg.

Ha dem gjerne i yoghurt, smoothie, bakverk og bruk frøene, som tykningsmiddel i sauser og supper.
Du trenger 1 ss til 4 dl væske hvis du bruker frøene, som tykningsmiddel.
Bytt ut egg i bakver: la 1 ss frø svelle 20 minutter i 3 ss vann, det tilsvarer ett egg.

fredag 13. november 2020

Sashimisalat med pomelo, avokado & mango !


Sashimi er en japansk matrett, som består av fersk rå sjømat skåret i tynne skiver 🐟
Det er skikkelig godt, men det er viktig at ingrediensene har god kvalitet !

Pomelo er en sitrusfrukt, som er nært beslektet med grapefrukt, men er søtere i smak og ikke så besk, som grapefrukt er.
Pomelos finnes hovedsakelig i Sørøst-Asia, som er deres opprinnelige region. 
I dag dyrkes pomelo i størst grad i USA og Kina. Pomelo vokser på pomelotrær som kan bli opp til 15 meter. Fruktene kan bli opp til 20 – 25 cm i diameter, veier 1-2 kg og har et grønngult, ganske tykt skall. Pomelo har et fruktkjøtt som er delt inn i lommer mellom kraftige hinner. Disse hinnene er seige og de anbefales ikke å spise. 
Helt greit, moro å prøve noe nytt !

Laks, frukt, grønnsaker med en spicy dressing !
Herlig godt -og ganske så sunt 🌿

søndag 8. november 2020

Blomkålris !


Blomkålris er en fin erstatning for vanlig ris, 🌾
når man prøver å spise mindre raske karbohydrater, som blant annen finnes i ris og pasta.

Du kan gjerne tilsette andre grønnsaker i blomkålrisen, som spinat, løk og paprika.
Bruk grønnsaker, som passer til proteinene du skal servere den til -om det er kjøtt, fisk eller vegetar.

lørdag 7. november 2020

Biffgryte a'la Osmansk Gulasj !


I går laget jeg BIFFGRYTE a'la Bourguignon med kremost etter denne oppskriften her ! 

I dag tok jeg rester av gryta i en boks, puttet den i sekken og reiste til fjells

Osmansk Gulasj, som du finner oppskrift på her, er en gryte, som først skal koke lenge og vel før den blir gratinert med ost i stekeovnen. 

Resultatet blir enkel og god hyttemat 🍂
Her kan du bruke rester av hvilken, som helst gryterett.
Legg den i en ildfast form, dryss over ost -og gratiner den i ovnen.
Gassovnen min har kun undervarme, så dessverre blir ikke osten så godt gratinert.

fredag 6. november 2020

BIFFGRYTE a'la Bourguignon med kremost


Boeuf Bourguignon er en klassisk oppskrift fra det franske bondekjøkken.
Det er er gryte med oksekjøtt, som er kokt i rødvin. 
I denne oppskriften tilsetter jeg kremost på slutten av koketiden, som gir en litt rundere smak på gryta. Da denne retten er a'la Bourguignon serverer jeg retten med en god italiener i stedet for en fransk burgunder 🍷🍂

Retten kan tilberedes i slowcooker, trykkoker eller vanlig kjele !

En crock-pot er konstruert slik at dampen som kommer opp fra maten dannes på undersiden av lokket før det drypper ned i maten igjen. Det er veldig lite væske som fordamper. Når lokket er på under hele kokeprosessen vil kraft fra kjøtt og grønnsaker bli i gryten. Så du trenger ikke være redd for at den skal koke tørr. Crock-pot har kun varme på sidene under koking, så maten vil ikke bli brent under koketiden.

Koker du retten i en vanlig kjele fordamper en del av kraften, så må du bruke litt mer vann -og passe på at retten ikke koker tørr i løpet av koketiden. Rør i den litt underveis så den ikke brenner seg i bunn.