}); Edels Mat & Vin Google+

søndag 15. november 2020

Chiagrøt / Kjøleskapsgrøt med chiafrø !


Chiafrø – Små svarte vidunderfrø 🌱
Chiafrø inneholder 30% mer antioksidanter enn blåbær og mer Omega 3 enn laks, 
men det er ikke den samme Omega 3, som du finner i fet fisk. Fisk inneholder animalske fettsyrer og er den Omega 3 varianten, som har størst positiv helseeffekt. 
Chiafrø inneholder vegetabilske fettsyrer, så den kan ikke erstatte fisk i kostholdet.

Spiser du to ss chiafrø får du også i deg en kalsiummengde, som tilsvarer flere glass melk. 
En ss chiafrø inneholder så mye som 5 gram fiber, som bidrar til å holde ett jevnt blodsukkernivå.

Vær oppmerksom på at chiafrø kan gi allergiske reaksjoner hos personer med nøtt og sesamfrøallergi.

Chiapudding er næringsrik og mettende !
Frøene absorberer 9-10 ganger sin egen vekt, så derfor bør du la frøene svelle i væske før de brukes. 
Fyll ikke munnen med chiafrø og ta en slurk vann. Det kan gi ubehag og i verste fall blokkering av hals og svelg.

Ha dem gjerne i yoghurt, smoothie, bakverk og bruk frøene, som tykningsmiddel i sauser og supper.
Du trenger 1 ss til 4 dl væske hvis du bruker frøene, som tykningsmiddel.
Bytt ut egg i bakver: la 1 ss frø svelle 20 minutter i 3 ss vann, det tilsvarer ett egg.

fredag 13. november 2020

Sashimisalat med pomelo, avokado & mango !


Sashimi er en japansk matrett, som består av fersk rå sjømat skåret i tynne skiver 🐟
Det er skikkelig godt, men det er viktig at ingrediensene har god kvalitet !

Pomelo er en sitrusfrukt, som er nært beslektet med grapefrukt, men er søtere i smak og ikke så besk, som grapefrukt er.
Pomelos finnes hovedsakelig i Sørøst-Asia, som er deres opprinnelige region. 
I dag dyrkes pomelo i størst grad i USA og Kina. Pomelo vokser på pomelotrær som kan bli opp til 15 meter. Fruktene kan bli opp til 20 – 25 cm i diameter, veier 1-2 kg og har et grønngult, ganske tykt skall. Pomelo har et fruktkjøtt som er delt inn i lommer mellom kraftige hinner. Disse hinnene er seige og de anbefales ikke å spise. 
Helt greit, moro å prøve noe nytt !

Laks, frukt, grønnsaker med en spicy dressing !
Herlig godt -og ganske så sunt 🌿

søndag 8. november 2020

Blomkålris !


Blomkålris er en fin erstatning for vanlig ris, 🌾
når man prøver å spise mindre raske karbohydrater, som blant annen finnes i ris og pasta.

Du kan gjerne tilsette andre grønnsaker i blomkålrisen, som spinat, løk og paprika.
Bruk grønnsaker, som passer til proteinene du skal servere den til -om det er kjøtt, fisk eller vegetar.

lørdag 7. november 2020

Biffgryte a'la Osmansk Gulasj !


I går laget jeg BIFFGRYTE a'la Bourguignon med kremost etter denne oppskriften her ! 

I dag tok jeg rester av gryta i en boks, puttet den i sekken og reiste til fjells

Osmansk Gulasj, som du finner oppskrift på her, er en gryte, som først skal koke lenge og vel før den blir gratinert med ost i stekeovnen. 

Resultatet blir enkel og god hyttemat 🍂
Her kan du bruke rester av hvilken, som helst gryterett.
Legg den i en ildfast form, dryss over ost -og gratiner den i ovnen.
Gassovnen min har kun undervarme, så dessverre blir ikke osten så godt gratinert.

fredag 6. november 2020

BIFFGRYTE a'la Bourguignon med kremost


Boeuf Bourguignon er en klassisk oppskrift fra det franske bondekjøkken.
Det er er gryte med oksekjøtt, som er kokt i rødvin. 
I denne oppskriften tilsetter jeg kremost på slutten av koketiden, som gir en litt rundere smak på gryta. Da denne retten er a'la Bourguignon serverer jeg retten med en god italiener i stedet for en fransk burgunder 🍷🍂

Retten kan tilberedes i slowcooker, trykkoker eller vanlig kjele !

En crock-pot er konstruert slik at dampen som kommer opp fra maten dannes på undersiden av lokket før det drypper ned i maten igjen. Det er veldig lite væske som fordamper. Når lokket er på under hele kokeprosessen vil kraft fra kjøtt og grønnsaker bli i gryten. Så du trenger ikke være redd for at den skal koke tørr. Crock-pot har kun varme på sidene under koking, så maten vil ikke bli brent under koketiden.

Koker du retten i en vanlig kjele fordamper en del av kraften, så må du bruke litt mer vann -og passe på at retten ikke koker tørr i løpet av koketiden. Rør i den litt underveis så den ikke brenner seg i bunn.

fredag 23. oktober 2020

Ovnsbakt ørret med asiatiske smaker !


Ovnsbakt asiatisk ørret servert med jasminris, syrlig agurk & fennikelsalat og soyasmør 🍋🌿

Du kan bruke laks i stedet for ørret.
Ørret er ikke like fet, som laks og har derfor en mildere smak. 
Mange sier, 'jeg er ikke særlig begeistret for fisk, men jeg spiser litt laks' 🐟 
Da har de tydeligvis ikke spist fjordørret 😅

Fjordørret er det kommersielle navnet på norsk oppdrettet regnbueørret. 
Det er fordi den oppdrettes i fjorder der sjøvannet møter ferskt smeltevann fra isbreene i fjellene.
Oppdrettsfisk er for mange ikke helt 'sturent', men en landkrabbe, som meg må ta til takke med fisken jeg får kjøpt i butikken.

søndag 18. oktober 2020

Ukemeny - høstmeny for en uke i oktober


Natt til søndag skal vi stille klokken igjen..... 
Er det ikke fantastisk, med lysere morgener og mørke ettermiddager ?? 😏
Nope, jeg synes vi kan ha sommertid hele året.

Kortere og mørkere dager, da gjelder det å kose seg så godt man kan

Her er mitt forslag til ukemeny for kommende uke, litt typisk høstmat -håper du finner noe som frister !

Oppskriften finner du link til i navnet på retten.
Lag en fin uke 🍂

lørdag 17. oktober 2020

Pastagrateng med spinat !


Her har jeg laget en smartkarbo pastagrateng med penne proteinpasta.
Monster proteinpasta er et lavkarbo-alternativ til vanlig pasta. 

Den er mye hardere i konsistensen enn vanlig pasta, veldig al'dente kan man si..... 
Den fungerer den helt greit i gratenger, men du spiser ikke denne kun med ketchup altså 🍝🍅

Pastaen har 90% færre karbohydrater enn normal pasta og hele 60% proteiner.
Den inneholder 14,2 g karbo per 100 g.
Den er mer smartkarbo enn lavkarbo, så den er nok ikke innenfor hos alle, men til sammenligning inneholder penne fullkorn fra Sopps 65 g karbo per 100 g.

Ostesausen er tyknet med johannesbrødkjernemel 🌿
Johannesbrødkjernemel er et smaksnøytralt, glutenfritt bindemiddel og fortykningsmiddel. 
Det er laget av frøene som sitter inni fruktbelgene fra johannesbrødtreet, som dyrkes i landene rundt Middelhavet. Johannesbrødkjernemel, passer godt i glutenfri matlaging -og i lavkarbo kosthold.

Retten kan selvfølgelig lages med vanlig pasta og tyknes med maizena, hvis man ikke ønsker lavkarbo utgaven.

fredag 16. oktober 2020

Langtidsstekt svinenakke med rustikk grønnsakssaus !


Svinenakke er blitt veldig populær, det er den mest saftige og smakfulle delen på grisen.
Det er på grunn av god fordeling av fett i og rundt muskulaturen.
Svinenakken vil jeg ha nesten helt gjennomstekt, jeg tar den ut på 70°C.

Sausen lages av grønnsakene og kraften etter stekingen av svinenakken.
Serveres med mandelpoteter, aspargesbønner og stekt sopp.
Enkelt og veldig godt !
Ganske så perfekt 🌿🍄🍅

tirsdag 13. oktober 2020

Gresskarmuffins !!


Opprinnelsen til Halloween-feiringen finner vi blant irske og britiske innvandrere til USA på midten av 1800-tallet. Opphavet til feiringen er en keltisk høsttakkefest som ble feiret 31. oktober. 
Da trodde man de døde kom tilbake til jorden, og de tente bål for å skremme bort heksene og de onde åndene, som også herjet fritt denne kvelden. 

Det var først på 1990-tallet det for alvor ble etablert feiringer med skumle kostymer og dekorasjoner her i landet. Plutselig sto det skumle gresskar utenfor husene både her og der, til glede for noen -og sorg for andre. 

I dag har Isabell og 'mommo' prøvd seg på gresskar, for første gang 😋

Vi skar av toppen og tegnet på ansikt med en sprittusj. 
Gravde ut innholdet og tok det over i en bolle. Bruk gjerne to boller, en til frø og 'tråder' -og en til fruktkjøttet. 
Skar ut øyne, nese og munn med en kniv. 

Av gresskarkjøttet lagde vi Isabells favorittkake - MUFFINS 💚