25 desember 2017

Perfekt kokte MANDELPOTETER uten potetskall !!


Mandelpotet er en potetsort som har vært kjent siden 1800-tallet
 🌿
Den har fått navnet på grunn av sin mandelfasong.
De er kjempegode på smak og veldig melne, og derfor koker de veldig fort i stykker.

De blir ofte kokt med skallet på, da er det litt lettere å ikke koke dem i stykker - eller koke skal de ikke gjøre, kun trekkes under kokepunktet i 15 minutter.

Du kan lage perfekt kokte mandelpoteter uten skall 🌿
Det er jo litt hyggeligere å servere poteter uten skallet på, i selskaper og til julemiddagen.

Du gjør bare sånn:
  1. Skrell potetene og legg dem i kaldt vann. Det kan du gjerne gjøre dagen før eller tidlig på formiddagen, så er det unnagjort.
  2. Sett potetene i en kjele med vann i kjøleskapet hvis det er lenge til du skal koke dem.
  3. En time før middagen skal serveres setter du potetene på kok.
  4. Kok dem opp og la dem fosskoke (ikke bare trekke) Mandelpoteter, som veier under 100 gram kokes i 7 minutter, store mandelpoteter, som veier over 100 gram kokes i 9 minutter.
  5. Hell av vannet og fyll opp kjelen med masse tørkepapir.
  6. Sett på lokk og la potetene godgjøre seg i kjelen i 45 minutter eller frem til servering. På kjøkkenbenken, ikke på varm kokeplate.
Kok potetene !

Hell av vannet !



Fyll opp kjelen med tørkepapir !
Klare til servering !

33 kommentarer:

  1. Dette skal jeg prøve :) Potetene blir ikke kalde?

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det !! Nei, de holder seg varme, men jeg dekker dem fort med tørkepapir -og setter lokket godt på :)

      Slett
    2. Var så usikker og spent på resultatet, det kunne ikke blit bedere, tok stoppe kloken på tlf fra de kokte 7 min. Gjorde akkurat det du sa( bruker den oppskrift 26 desember igjen) de ble så perfekte som de kunne, kunne til å med bruke restene til å steke, følte meg proff å som en super kok på julemiddag en 2023😁 Tusen takk, for gode råd..

      Slett
  2. Jeg pakker alltid kjelen inn i ullpledd eller dyne når jeg har slått av vannet.
    Holder seg varme i flere timer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurt. Det gjør jeg også.

      Slett
  3. Takk, for hyggelig tilbakemelding :)

    SvarSlett
  4. Å, dette skal jeg prøve julaften ☺️ Skreller de nok da i morgen kveld og setter de i kaldt vann i kjøleskapet ☺️🙏🏽 Sparer all tid jeg kan julaften kjenner jeg 🙏🏽☺️

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt, med alt som er unnagjort ! God Jul !

      Slett
  5. Forsøkte dette julaften og det fungerte utmerket

    SvarSlett
  6. Skal prøve dette idag, har små mandel potet mulig 6 min koking er nokk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja hvis de er veldig små kan nok det lønne seg. God middag, når den tid kommer :)

      Slett
  7. Jeg prøvde denne metoden igår og den funker!! Kommer til å fortsette med dette hver gang jeg serverer mandelpotet fra nå av. Tusen takk!!

    SvarSlett
  8. Fungerte utmerket, tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra ! Da blir det gode mandelpoteter til julemiddagen :-)

      Slett
  9. Har prøvd. Det funka. Etter at vannet var slått av og kjelen fylt med papir, ble potetkjelen satt under dyna

    SvarSlett
    Svar
    1. Dyne der altså :-) Hyggelig at du ble fornøyd !

      Slett
  10. Frister personlig lite med tørkepapir på maten, men da er det vel i alle fall viktig å bruke papir som er godkjent for matlaging. Det er det nemlig ikke alle som er.
    -De med en sammenhengende strek-tegning av et vinglass og gaffel som logo skal være godkjent til bruk i matlaging.
    Ellers så skal det også være mulig å legge mandelpotetene under pinnekjøttet (om det er det som står på menyen) og ha i en 0,35l. med mørkt øl, med eller uten alkohol (vørterøl feks.), og bare la de tilberedes sammen med kjøttet.

    https://www.nrk.no/mr/vet-du-om-dette-pinnekjott-trikset_-1.12718969

    SvarSlett
  11. Jeg har hatt mandelpotetene med skall på i leigryte, tømt over en halv boks Bayerøl. Stått i ovenen i 3 timer. Potetene har vært hele og fine å smakte godt med blandingen av vesken fra kjøttet blandet med ølet.

    SvarSlett
  12. Hei. Skal ikke potetene saltes

    SvarSlett
  13. Helt fantastisk, hele nydelige poteter, - after all these years med prøving og feiling!! Fosskokte i 7 min., masse tørkepapir og lokk på. Pakket i dyne i min. 1 time! Perfekte! Og bare tusen takk til Edel fra Anne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra !!! Ha en fortsatt fin feiring med mandelpoteter uten skall :-)

      Slett
  14. Leser at det reageres på bruk av tørkepapir. Min mor brukte alltid et rent kjøkkenhåndkle om hun skulle holde potetene varme. Kanskje et alternativ… ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mulig det går veldig bra, men da burde du prøve med kjøkkenhåndkle av lin, som trekker til seg fuktighet mye bedre enn bomull.

      Slett
  15. Jeg har hørt at potetene skal ligge på rist i kjelen under koking. Er det riktig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingen fasit på hva, som er riktig tilberedning av mandelpoteter. Noen damper dem -og lykkes med det, men da bør du ikke skrelle dem på forhånd.

      Slett
  16. Potetene ble akkurat passe kokt etter at jeg fulgte rådene fra deg👍Godt Nyttår🎉

    SvarSlett

Print Friendly and PDF