17 september 2023

Jegerkål / Får-i-kål med salt lammekjøtt og frisk einebær


Fårikål er Norges nasjonalrett 
🐑
Kjøtt fra bog, nakke, bryst og slagside er som regel kjøttet, som blir brukt til fårikålkjøtt.
Dette kjøttet inneholder ben og en god del fett, noe som gjør kjøttet saftig og smakfullt og du får den typiske fårikålsmaken 🍂

Salt kjøtt er tradisjonsrik husmannskost, som ofte serveres med rotgrønnsaker.
Jeg har tidligere laget 'Salt lammekjøtt med stappe', som, du finner oppskrift på 👉 her.
Jeg er veldig glad i salt mat, men dette var i overkant salt så du kan gjerne vanne ut kjøttet litt.


🐑 I dag har jeg brukt salt lammekjøtt i fårikålen.
Her oppe i fjellheimen i Gudbrandsdalen går sau og lam på fjellbeite.
Det gjør at det blir en ekstra god smak på dem ! Hvis man vil vite hvor lammet kommer fra på man handle på Annis Pølsemakeri og andre utsalgssteder, som slakter dyrene selv. 

🐑 Rogaland er fylket med suverent flest sauer. 
Hver femte sau i Norge er faktisk rogalending.
Jeg kjøpte Gilde salt lammekjøtt på Vinstra. Pakken var merket med EFTA 111 👉  her kan man søke på nummeret, som står på pakken. Kjøttet kommer fra Nortura i Stavanger. L3362 - kan det være gårdsbruket tru c",) 

Kok fårikål i vanlig kjele, slowcooker eller trykkoker.
Jeg bruker Crock-Pot ekspress med trykkoker funksjonen i dag.
Jeg har vært på hytta i helgen og har litt liten tid før middagen skal serveres.


Jegerkål er navnet på fårikål, som er krydret med einebær og ofte karve og timian 🍂

Einebærene plukket jeg rett utenfor hytteveggen
- eller det vil si jeg tok med meg hele greiner med einebær på.
Einerbær er egentlig ei kongle, og er grønn det første året og blå det andre året.

Jeg serverer fårikål av salt lammekjøtt med kokte poteter og gulrøtter 🍂 


Du trenger til 4 porsjoner:
  • 2 kg salt lammekjøtt
  • 1.5 kg hodekål
  • 2 ss hel pepper, knust i morter
  • 2 ss frisk hel einebær
  • 5 dl vann i slowcooker og trykkoker /  ca. 8 dl vann i vanlig kjele
  • Poteter
  • Gulrøtter
  • Persille
  • Tyttebærsyltetøy
Sånn gjør du:
  1. Salt ut kjøttet i kaldt vann i ca. 4 timer. Dette kan du gjøre på forhånd, hvis du ikke har tid samme dag, som kjøttet skal serveres. Oppbevar utvannet kjøtt i kjøleskapet.
  2. Legg salt lammekjøtt, kål, pepper (hel eller knust) og einebær lagvis i kjelen.
  3.  Fortsett, som beskrevet under 👇
I vanlig kjele på en kokeplate
  1. Hell på vann, ca. 8 dl.
  2. Kok opp og la fårikålen småkoke på svak varme i 2-3 timer.
I Crock-Pot Express på trykkokerfunksjon 
  1. Hell på vann, ca. 5 dl.
  2. Lukk trykkventilen. 
  3. Sett på funksjonen MEAT/STEW, still den inn på 40 minutter og trykk på START. Trykkokeren varmes opp og det lyser HEAT, det tar 30 minutter, når den er så full. Bruker du 1kg kjøtt og 1 kg kål bruker den 10 minutter. Når den er varm starter nedtellingen på klokken. 
  4.  Etter 40 minutter stilles trykkokeren går automatisk på KEEP WARM -og starter opptelling på klokken. Ikke rør trykkventilen, før etter 15 minutter. 
  5. Trykk STOPP -etter 15 minutter.
  6. Slipp forsiktig ut gjenværende luft ut av trykkventilen. Bruk ett kjøkkenredskap ikke hendene, for det er veldig varm damp.
Nå pleier jeg og si, ikke fyll opp mer enn til Max-merket i kjelen.
Det gikk bra. Ikke fyll opp væske mer enn til Max-merket i kjelen, tenker jeg 'jeg' sier. Men, selv om det ikke var mer enn 5dl vann brukte den 30 minutter på å varmes opp til riktig trykk.

I Sloowcooker
  1. Hell på 5 dl vann
  2. Kok på LOW i 8 timer.
Steg for steg 👇🐑



Fårikål med salt lammekjøtt


Fårikål med salt lammekjøtt 


Fårikål med salt lammekjøtt

Fårikål med salt lammekjøtt



Fårikål med salt lammekjøtt

Nydelig her oppe i dag 🍂💚💛
Men, da må vi dra hjem, er det ikke typisk ?

Soloppgang, Heggsetra, Sør Fron. 17.09.23 kl. 06.42


Heggsetra, Sør Fron


Heggsetra, Sør Fron

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF