20 november 2017

Sylte av ribbe 🐷


Sylte lagde min mor hvert eneste år til jul, med grisehode 🐷

Skal prøve meg på min første sylte, men jeg lager den med svineribbe. 
Jeg er ikke særlig begeistret for masse fett og slintrer, så da passer det bra med tynnribbe, som ofte er ganske mager.

Noen bruker svoren i bunnen og på toppen av sylta, men den blir bare seig og er slettes ikke god !
Ribbesvoren kan du lage hjemmelaget 'Baconcrisp' av, oppskrift
 👉 her.

Syltepresse har jeg i hvert fall
Den er laget av min manns bestefar, snekker Marius Wilson, fra Ilseng.
Nå skal den komme til heder og verdighet igjen.

Jeg leste forskjellige oppskrifter og kom frem til denne, men det gikk ikke helt som planlagt 😏

Resultatet ble egentlig veldig bra altså !! 
Den hang sammen og var veldig god på smak.
Den eneste feilen var at jeg brukte for lite ribbe, så den ble altfor lav.
Neste gangs skal jeg bruke 3 kg tynnribbe.

Da blir den nok perfekt 😊


Du trenger:
  • 3 kg ribbe (Jeg brukte tynnribbe på 1,6 kg, men anbefaler 3 kg ribbe)
  • 1,5 ss salt
  • 1,5 ts pepper
  • 1,5 ts malt nellik
  • 1,5 ts malt allehånde
  • 1,5 ts malt ingefær
  • 8 ts/40 ml gelatinpulver
Sånn gjør du:
  1. Tin ribba i kjøleskapet natten over, hvis den er fryst.
  2. Skjær forsiktig av svoren og skjær ut ribbeina.
  3. Kok opp vann. Legg i ribba og la den trekke rett under kokepunktet i 2,5 time. 
  4. Ta ribba ut av kjelen og la den avkjøles litt.
  5. Kle en brødform på 1,5 liter med aluminiumsfolie, kan gjerne bruke to lag.
  6. Skjær ribba i tynne skiver. Den bør fremdeles være litt varm, da gelantin og krydder skal blande seg med kjøttet. (Det gikk heller dårlig, det ble mest smuler. Men, det blir det vel hvis man bruker grisehodet også)
  7. Bland sammen krydder og gelatin. Oppskriften passer til 3 kg ribbe.
  8. Legg kjøtt og krydder lagvis i formen, litt over kanten, da den skal presses sammen. (Vel, da holder det ikke med 1,5 kg ribbe)
  9. Dekk sylta med folien. (Jeg pakket den godt inn i folien og pakket den stramt sammen i ett kjøkkenhåndkle)
  10. Legg den i syltepressa (Hmmmm, hvor hardt skal jeg stramme da tru, den begynner å bli ganske flat 😏 -og la den stå kjølig i 12-24 timer
  11. Ta sylta ut av syltepressa, skjær den i skiver og server den med god lefse, godt smør og sennep.
Sylta kan oppbevares i kjøleskapet i 5-7 dager.
Den kan også fryses. Frys den i små porsjoner, så du kan ta opp litt og litt.

Jeg har god hjelp av barnebarnet, Isabell på 4 år 
" Mommo, jeg tror ikke jeg liker det vi skal lage nå " !

Har skjært av svoren og fjerner ribbeina !

Krydder og gelantinpulver ! 

Ribba skal trekke rett under kokepunktet i 2,5 time !

Skjærer opp ribba !

Pakket inn i dobbelt lag med folie ! 

Pakket den stramt inn i ett kjøkkenhåndkle !!

Hvis du ikke har syltepresse så legg de i press med noe tungt, jernpanne og noen tunge bøker eller en planke på hver side av sylta, som du surrer godt fast med sterk hyssing -og legg noe tungt på toppen.

Lagt den i syltepressa !

Hmmm, tror den blir litt flat 😏

Sett ribba kaldt i 12-24 timer. Det er lettere sagt enn gjort. 
Satt den først ut på terrassen. Dekket den til da, med en gammel duk. 
Men noen timer gikk -og det ble kaldere og kaldere.

Har ett ekstra kjøleskap i kjelleren, som jeg tømte for varer, skuffer og glasshyller. 
Fikk såvidt plass, men nå var jeg i hvert fall trygg på at den ikke skulle bli fryst !

"Sett den i ett stort kjøleskap" - Ønsker meg kjølerom !!

Ryddet ut av ett ekstra kjøleskap jeg har i kjelleren - Det gikk med nød og neppe 😊

Jeg skar ribba i tynne skiver og la den lagvis, med brødpapir mellom hvert lag i frysebeger og la den i fryseren ♫♫
Måleskjesett
1 ts = 5 ml / 1 ss = 15 ml

Denne smarte 'dingsen' har jeg fått av min datter.
Smart å bruke i stedet for en tilfeldig teskje, de kan det være store forskjeller på.


Måleskjeer !

Mens ribba koker leker vi ute

Klar til servering etter 25 timer i syltepressa 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF