05 november 2017

Asiatisk Løksuppe med biff ♫♫


I går lagde jeg en stor porsjon med løksuppe, som du finner oppskrift på her.
Løksuppe er jo så godt
I dag hadde jeg lyst på asiatiske smaker, men så hadde jeg jo denne gode løksuppen, som om jeg også måtte spise opp. Den kan jo selvfølgelig fryses, men hvorfor ikke bruke den som basis i en asiatisk rett ?

Det ble en kjempegod suppe, som minner litt om Phở, en vietnamesisk nudelsuppe basert på kjøttkraft, men i denne utgaven ble det løk istedet for nudler.
Smakfullt, enkelt og veldig godt !


Du trenger:
  • Løksuppe
  • Mørt biffkjøtt, jeg brukte ytrefilet 
  • Soyasaus
  • Fishsauce
  • Vårløk
  • Chili
  • Lime
  • Koriander
Sånn gjør du:
  1. Varm opp løksuppen i en kjele, den skal være kokende varm.
  2. Smak løksuppen til med soyasaus, fishsauce og limesaft. Jeg vet ikke helt hvor mye jeg brukte, sånn ca. 3 ss soyasaus, 2 ss fishsauce og saften av 1/2 lime til 5 dl suppe, begynn med litt mindre og smak deg til.
  3. Skjær biff i tynne strimler, kjøttet skal 'trekke' i suppen så det bør være ganske så tynne strimler,
  4. Hakk chili og skjær vårløk i tynne ringer.
  5. Legg biffen, den skal ikke stekes på forhånd -i dype skåler og dryss over chili og vårløk.
  6. Hell over kokvarm løksuppe og bland det sammen, så ikke biffen blir liggende i bunn, men blir 'kokt' i den varme suppen.
  7. Dryss over grovhakket koriander og skvis over litt ekstra lime saft.
  8. Spis & Nyt ♫♫
Ingredienser ♫♫
Klar til servering ♫♫
Spis & Nyt ♫♫ Gjerne med gaffel og skje, har ikke helt dreisen på spisepinner 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF