26 mai 2023

Stekt blodpudding med sukker !


I dag kom jeg over blodpudding hos 👉 Annis Pølsemakeri  på Ringebu !

Blodpudding har jeg ikke spist siden barndommen.

Mor fikk blod av en lokal bonde, som hun lagde blodpudding av. 
Jeg husker bøtten med blod, som stod ute på trappen når jeg kom hjem fra skolen. 
Vi spiste blodpuddingen, stekt i skiver med sukker eller sirup og smeltet smør !

Jeg kommer neppe til å lage blodpudding selv, men du får faktisk kjøpt dypfryst 'Matblod' i bokser på 500g i enkelte butikker.

Du får også kjøpt blodpudding hos 👉 Trygve Brovold AS - på Stange 🌿 
Blodpudding med eller uten rosiner !
Der bruker de hele dyret ! Billig er det også !


🌿
Jeg steker skivene med blodpudding i en stekepanne med masse godt smør, ca. 5 minutter på hver side.
Dryss over masse sukker - spis & nyt !
🌿

Blodpudding (Oppskrift fra NRK Mat)
  • 1 liter svineblod
  • 7 dl buljong eller lettøl
  • 7 dl grovt rugmel
  • 2 rødløk
  • 100 g spekk
  • 2 syrlige epler
  • 1 dl smeltet smør
  • 1 dl sirup
  • 1,5 ss salt
  • 1 ts malt ingefær
  • 0,5 ts malt hvit pepper
  • 0,5 ss allehånde
  • 1 ts malt nellik
  • 2 ts merian
Sånn gjør du:
Lag blodpuddingen dagen før den skal serveres.
  1. Eplene skrelles og finhakkes. Skrell og finhakk løken.
  2. Sil blodet og visp inn buljong/øl og rugmel. Tilsett eple og løk. Visp kraftig. Tilsett krydder. Skjær spekket i små terninger. Rør det inn i røren.
  3. Smør en to liters brødform og hell i røren. Dekk røren med bakepapir. Pakk formen inn i aluminiumsfolie. Stek i vannbad i en time på 175 °C.
  4. Test med en pinne om puddingen er ferdig. La den avkjøles i formen og sett den i kjøleskapet over natten.
  5. Skjær puddingen i passe skiver og stek skivene i smør.
Stekt blodpudding med sukker !

Blodpudding


Blodpudding fra Trygve Brovold AS


Annis Pølsemakeri AS / Ringebu 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF