09 august 2019

Semulepudding !

💚
Semulepudding lagde min mor ofte på 70-tallet 💕
Regner med at hun lagde det når melken hadde gått ut på dato... langt over 'best før' tiden.
Semule er den innerste og hardeste delen av hvetekjernen.

Mener å huske at den var god på smak, men jeg likte ikke helt denne snerken på toppen,
så jeg "gravde meg" under lokket på puddingen - og fikk kjeft hver gang 😊

Tradisjonen tro blir desserten tilberedt og servert i en glassbolle med rød saus i en mugge ved siden av.  Pynt den gjerne med noen bær og litt frisk mynte !



Jeg serverte desserten i en grønn glassbolle, som jeg har arvet av mormor -og brukte sølvskjeen, med stork på, som vi fikk i bryllupsgave av en onkel på farsiden, 13 august 2005 💕

Glassbollen er Hadeland Juvel i grønt pressglass. 
Pressglass skulle etterligne slipt, håndlaget krystall. Godset ble fremstilt ved at flytende glass maskinelt ble presset ned i en mønstrete form. Pressglass er fattigmannsvarianten av slipt krystall.

Skjeen ble gitt i bryllupsgave til min farmor og farfar i 1923.
Det er ikke jul, påske eller konfirmasjon, men det er ikke lenge til bryllupsdagen.


Semulepudding
  • 1 liter h-melk
  • 100 g semulegryn
  • 2 ss sukker
  • 1 egg
  • 3 mandeldråper
  • 1 ts sukker, til topping
Sånn gjør du:
  1. Bland kald melk og semulegryn i en kjele og rør til det koker. La blandingen småkoke i 15 minutter, under omrøring til grynene er møre og puddingen tykner.
  2. Visp sammen sukker og egg i en bolle. Hell litt varm grøt i bollen under stadig omrøring. Hell eggeblandingen tilbake i grøtkjelen og gi alt ett raskt oppkok, mens du hele tiden rører. 
  3. Smak til med mandeldråper.
  4. Hell puddingen i en glassbolle. Pass på at bollen tåler varme, hvis ikke la puddingen avkjøles litt først.
  5. Dryss på litt sukker for å unngå snerk. Legg på plastfolie, når den har blitt kald. Oppbevares i kjøleskapet natten over.
Rød saus
  • 3 dl rød saft, jeg brukte solbærsirup
  • 2 dl vann
  • 1 ss potetmel
  • 3 ss kaldt vann
Sånn gjør du:
  1. Bland saft og vann -og kok det opp i en kjele.
  2. Rør sammen potetmel og vann til jevning. Trekk kjelen vekk fra platen, og tilsett jevningen i en tynn stråle mens du rører. La sausen få et raskt oppkok.
  3. Avkjøles og oppbevares i kjøleskapet.
Kok melk og semulegryn under omrøring i 10-15 minutter💕
Pisk sammen sukker og egg 💕
Rør inn litt av den varme grøten 💕
Lag rød saus 💕
Strø litt sukker over puddingen 💕
Settes i kjøleskapet natten over 💚
Spis & Nyt 💚

💚💚💚💚💚

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF