07 februar 2020

Salte kjeks - Lavkarbo !


Hyttetur i fjellheimen med ost, kjeks og vin 🍷
Høres ikke det idyllisk ut, men så var det all denne 'karbo'n da.....

De som har fulgt meg en stund ser kanskje at jeg ikke er på 'riktig' fjell - i den beste dalen, Gudbransdalen. Denne helgen er jeg på far- og bror Mortens hytte på Budor.



Jeg stekte en ladning med salte kjeks hjemme 
- og tok dem med meg i sekken !

Les på pakningsvedlegget om osten inneholder under 5g karbo per 100g.
Rødvinen bør helst inneholde mindre enn 3g sukker hvis du går på lavkarbo.


🍷 Tommasi Rafaél Valpolicella Classico Superiore 2017 
(Inneholder litt for mye sukker, 4,7g)

Server kjeksen, med diverse oster, frukt og bær 🌿
Jeg skeiet ut med litt klementin og druer 🍇


Du trenger til ca. 50 stk:
  • 2 egg
  • 2 dl malte sesamfrø
  • 2 ss fiberhusk
  • 1 dl hele sesamfrø
  • 1/2 dl vann
  • 1/2 ts salt
  • 1 ts oregano
  • 2 ss olivenolje
  • Havsalt eller Himalaya krystallsalt
Sånn gjør du:
  1. Mal 2 dl sesamfrø til mel i en blender.
  2. Bland alle sammen ingrediensene godt sammen, vent med havsalt.
  3. Elt deigen godt sammen og lag en pølse av den.
  4. Skjær pølsen i skiver og legg skiver på ett bakepapir, det må gjøres i flere omganger da det blir mange kjeks.
  5. Pensle ett bakepapirark med olje og legg det smurte bakepapiret over, med oljen ned mot kjekesene, så de ikke sitter fast i papiret.
  6. Kjevle forsiktig ut til ganske tynne kjekser. Ta av det øverste bakepapiret. Dette må gjøres i flere omganger, det blir 3 bakeplater med kjeks.
  7. Dryss over havsalt.
  8. Stekes på 170°c og varmluft i ca. 15 minutter på midterste rille.
Steg for steg bilder finner du lengre ned i innlegget 👇

Bæremeis, laget av min far i 1957 💙

Vennskap er vakkert

Den skjøre relasjonen
bygget på tillit
At du åpner hjertet ditt

at du ser inn i mitt
trofasthet i et blikk

Det at du ventet
da jeg ramla over ende
og ikke tråkket på
ga forståelse
for det du ikke forsto

vennskap er vakkert
Takk for ditt!

-nybrottsarbeid-
Toril Ingeborg Nybrott🌿💚

Ingredienser 
Mal sesamfrø til mel !
Bland alt godt sammen !

Lag litt tynnere skiver, enn på bildet, de første kjeksene ble litt for tykke !
Kjevle ut til tynne kjeks !
Klare til servering !

2 kommentarer:

  1. Hei😀hvordan kan disse oppbevares?tett boks?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i en kakeboks på ett tørt sted -i kjøkkenskapet, ikke i kjøleskapet :)

      Slett

Print Friendly and PDF