06 desember 2020

Lavkarbo/Sukkerfrie karamelliserte valnøtter !



Herlig sprøtt lavkarbo julegodteri !
Valnøttene blir ekstra sprø når du steker dem litt i stekeovn før du karamelliserer dem 

De ble farlige gode !
Kan gjerne bake dobbelt porsjon, den eneste ulempen at du spiser altfor mange 😅

Tagatesse bakesukker er et søtningsmiddel, som er laget av tagatose.
Tagatose er helt naturlig og finnes i blant annet epler, appelsiner og ananas 🍎🍍
Tagatesse har ikke kjølende/metallisk bismak, som man ofte opplever med andre sukkererstatninger.
Den karamelliseres lett og egner seg derfor godt til denne oppskriften.

Nå er det dessverre for tiden ikke mulig å få kjøpt tagatesse, da produsenten mangler noen av ingrediensene de bruker i produksjonen. Det er visstnok Covid 19, som har skylden i det også.

Det har kommet ett nytt bakesukker, Finesse bakesukker.
Finesse bakesukker skal ha de samme egenskapene, som tagatesse, men da jeg ikke har prøvd produktet selv kan jeg ikke uttale meg om at produktet er like bra.


Du trenger:
  • 150 g valnøtter
  • 8 ss bakesukker
  • 5 g meierismør 
  • 1 ts salt, gjerne havsalt eller Himalaya salt
Sånn gjør du:
  1. Forvarm stekeovnen til 200 grader.
  2. Legg valnøttene på et stekebrett dekket med bakepapir og rist dem i ovnen i 5 minutter.
  3. Legg bakesukker, smør og salt i en stekepanne. 
  4. Varm massen opp til det smelter og blir lysebrunt.
  5. Tilsett valnøttene og bland alt godt sammen.
  6. Hell mandlene utover bakepapir og dra mandlene fra hverandre med to gafler.
  7. La de avkjøles og stivnes helt før du legger dem over i en boks eller glass.
  8. Oppbevares tørt -ikke sett dem i kjøleskapet.

Ingredienser

Stekes i stekeovn i 5 minutter


Karamell 

Del nøttene fra hverande

Søtt og godt 💕



4 kommentarer:

  1. Denne oppskriften tror jeg at jeg må prøve :)
    Er det mulig å bruke Stevia tror du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig :) Jeg vil anbefale en sukkererstatning, som lett lar seg karamellisere. Tagatesse er ikke lett å få tak i, men det har kommet en erstatning for bakesukkeret, Finesse, som visstnok skal være like bra.

      Slett
  2. Jeg har brukt Finesse. Smaken er god, men der blir ikke sprø hinne som med Tagatesse, men mer seig karamell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så dumt, har ikke prøvd Finesse enda jeg. Leste at den hadde de samme egenskapene, men det stemmer tydeligvis ikke. Takk for info :)

      Slett

Print Friendly and PDF