10 mai 2022

Ovsbakt laks med parmesan !

Dagens middag hadde jeg egentlig ikke tenkt og skrive noe innlegg om, da jeg bare hadde planlagt laks og asparges, men jeg gjorde en liten vri -og da ble laksen veldig god !

Vrien var, Pamesan, som jeg hadde igjen etter den berømte  👉 kaninen 'min' !

Nydelig ovnsbakt laks med parmesan, asparges og tomat.

Jeg serverte retten med ovnsbakte poteter, som jeg tilberedet i AirFryer og hollandaise saus.
Rask, enkel og ikke så verst sunn middag !

Laksen er i hvert fall sunn og godt for hjerte 💚
Det samme kan vi ikke si om parmesanost og smør, men det smaker veldig godt !


Du trenger:
  • Laks
  • Parmesan
  • Pepper
  • Salt
  • Asparges
  • Små tomater
  • Ovnsbakte poteter
  • Hollandaise saus
Sånn gjør du:
  1. Sett stekeovnen på 200°C
  2. Smør en ildfast form og legg laks, asparges og tomater i formen.
  3. Krydre fisken med pepper og litt salt. Parmesan er ganske salt, så det er ikke nødvendig med mye salt på fisken.
  4. Dryss over godt med revet parmesan.
  5. Stekes i 15 minutter.
Lag gjerne hollandaise sausen selv -eller bruk 'posevarianten'.
Jeg serverte retten med ovnsbakte poteter, men det er også godt med kokt ris, som tilbehør.

Hollandaisesaus
  • 4 eggeplommer
  • 150 g godt ekte smør
  • 2 ss sitronsaft
  • Salt
Sånn gjør du:
  1. Smelt smøret til sausen.
  2. Ha eggeplommene i bolle, som tåler varme.
  3. Tilsett sitronsaft og litt salt.
  4. Visp eggeplommene over en kjele med varmt vann og spe forsiktig med det smeltede smøret. Smøret bør ikke være over 70 grader når det tilsettes. Visp godt til sausen har en fin konsistens,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF