08 februar 2015

Nugattikake ♥


Morsdag i dag, da passer det med en søt god kake ♥ med valnøtter og nugattifromasj !
Jeg er ingen stor baker, så kakeoppskrifter får andre, som kan det ta seg av.
Denne oppskriften har jeg funnet på bloggen DET SØTE LIV, der er det mye snadder !

Kakebunn:
♥ 3 egg
♥ 175 g sukker
♥ 50 g potetmel
♥ 50 g hvetemel
♥ 1 ts bakepulver
♥ 100 g valnøtter

Nugattifromasj:
♥ 250 g Nugatti
♥ 4 eggeplommer
♥ 3 plater gelatin
♥ 5 dl kremfløte

Pynt:
♥ melkesjokoladehjerter

Kakebunn:
  1. Pisk egg og sukker til eggedosis.
  2. Sikt potetmel, hvetemel og bakepulver. Vend dette forsiktig inn i eggedosisen.
  3. Bland i fint hakkede valnøtter til slutt.
  4. Ha deigen i en smurt rund form (24 cm i diameter), legg bakepapir i bunn.
  5. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 180°C i 35 min.
  6. Avkjøl kaken i formen.
  7. Ta den forsiktig ut av formen og dra av bakepapiret.
  8. Del kaken i to bunner.
Kakefyll:
  1. Pisk romtemperert, myk Nugatti sammen med eggeplommene.
  2. Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i 10 min.
  3. Klem ut vannet og smelt gelatinen (dette gjøres raskt i en kopp i mikro).
  4. Avkjøl litt og pisk gelatinen inn i nugattien.
  5. Pisk kremfløten til krem.
  6. Bland inn kremen litt og litt i nugattimassen.
  7. Ha den ene kakebunnen på et fat. Fest ringen på en kakeform rundt kaken.
  8. Hell 2/3 av nugattifyllet i formen.
  9. Legg på den andre kakebunnen og klem den forsiktig ned med fingrene.
  10. Hell over resten av nugattifyllet.
  11. Sett fatet i kjøleskapet i noen timer (eller over natten), slik at nugattifromasjen stivner.
Løsne forsiktig kaken fra kakeringen med en smal, tynn kniv.
Fjern kakeringen og pynt kaken med melkesjokoladehjerter.





Kommentar til oppskriften : 
All gelantinen ble sittende fast på vispen min, vet ikke helt hva jeg gjorde feil, men jeg la i bløtt og smeltet 3 gelatinplater til og vispet dem rett inn i sjokolademassen, etter jeg hadde vispet inn kremen. Da gikk det bra :)


Roser fra min fantastiske datter og barnebarn ♥
Ottestad Kirke ♥ Her hviler min kjære mor ♥ Bilder er lånt av Skyphoto

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF