22 mars 2016

Skinkestek - Svinestek - surret - med ben - uten ben - restemat !


En av ingrediensen det søkes mest på av 'Norges befolkning' er skinkestek, skinkestek av bog,
skinkestek med ben eller svinestek.
Her har jeg samlet 6 oppskrifter på tilberedning og servering av skinkestek, samt 4 oppskrifter på
bruk av rester av skinkestek.

Det ligger link til oppskriftene i navnet på retten.

Skinkestek med ben
Servert med sprø svor, hasselbackpoteter, surkål, brun saus, tyttebær og potetgull.

Jeg fikk en skinkestek med ben, av svigermor på 2,7 kg.
Jeg kjøper vanligvis skinkestek, som er ferdig surret.
Jeg innbiller meg at surret stek er lettere å skjære opp i fine skiver, du slipper ett stort ben i steken, men den koster selvfølgelig litt mer per kilo.
Skinkesteken var fryst, så jeg lot den tine i kjøleskapet i ett døgn.

Skinkestek med ben !


Skinkestek med surkål er god, gammeldags tradisjonsrett i Norge.
Her har jeg gjort en liten vri og stekt den i solbærsirup !
Servert med kokte poteter, surkål og saus.

Skinkestek med solbærsirup


Her har jeg brukt surret svinestek av bog. 
Servert med godt tilbehør: salt bacon og søte epler, ovnsbakte poteter og en god brun saus med en fløteskvett!

Svinestek av bog med sprø svor


Pulled pork - Revet gris !
Jeg serverte pulled pork med ovnsbakte søtpotetet, rødløk, maiskolber, den sykt gode sausen og
drysset over litt frisk hakket basilikum.
Skikkelig snadder ♫♪

Pulled pork i Crok-Pot


Her blir det brukt ferdig surret skinkestek, som ble dampet i hvitvin.
Servert med middelhavsgrønnsaker, ovnsbakte poteter og brun saus.

Provencalsk skinkestek


Skinkestek med en liten vri.
Dropper surkålen og steker i stedet kålen i stekepanne og blander inn stekt bacon og epler.
Serveres med gode kokte poteter, regnbuegulrøtter, tyttebærsyltetøy og sprøtt salt potetgull !

Skinkestek med stekt bacon og epler

Lapskaus med rester av skinkestek

Etter søndagsmiddagen med skinkestek, ble som vanlig igjen litt rester.
Brukte det jeg hadde av grønnsaker, rester av skinkestek, kjøttfond, krydder og urter.

Lapskaus med rester av skinkestek


Jeg hadde igjen rester av søndagens skinkestek, som jeg puttet i en pastagrateng.
God restemiddag, som lages og stekes på 40 minutter.

Pastagrateng med rester av skinkestek

Hadde igjen rester av søndagsmiddagen:
Pulled pork, tilberedt i Crock-Pot.
Fajitas er alltid populært og det er en fin måte å bruke opp rester på.
Jeg varmet opp kjøttet i litt av den gode sausen fra Crock-Pot gryta i går og serverte tortilla med
salat, mais, rømme, revet ost og en god tomatsalsa.

PULLED PORK FAJITAS
Skinkegryte med ris

Smakfull, enkel og god hverdags-gryte med skinkerester, ferdig på 20 minutter.

Skinkegryte med ris


☆҉.¸.••♪♫⁀°♡ღ God middag¸☆´ •♪♫¸.´´¯`•.¸¸.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF