10 desember 2018

Tørre vafler ♥ Sprø vafler med melis og finsk kardemomme !


SØKER GOD OPPSKRIFT PÅ TØRRE VAFLER 
Mor lagde 'tørre vafler' hver jul -og det har jeg også lyst til å lage !

'Har du DEN BESTE OPPSKRIFTEN på tørre vafler'
skrev jeg på facebook  -og jeg har fått noen forskjellige oppskrifter.


  • Smør eller margarin...
  • Sukker eller melis... 
  • Bakepulver eller hornsalt...
  • Vaniljesukker, kardemomme eller kanel.... 
  • Potetmel eller hvetemel -eller begge deler
Potetmel er den ingrediensen som går igjen:
Men noen bruker også hvetemel og baker ut leiver, før kakevaflene blir stekt i vaffeljernet. 

Jeg prøvde ut Liv Berit sin oppskrift i dag.
Synes det var litt spennende at sukker var byttet ut med melis -og at den inneholder en god del vaniljesukker og kardemomme.
Se flere oppskrifter lenger ned i innlegget.

Jeg bruker grovmalt kardemomme, som jeg har får av min finske svigerinne, derav de sorte prikkene. Den er ikke like finmalt, som den vi er vant med i Norge -og sterkere på smak ♥ 
-eller finsk.... 'Product of Guatemala', vokser neppe kardemommeplanter i Finland  😊
Man, kan få kjøpt hel kardemomme, men det er litt jobb med å få av skallet, før de knuses i en morter eller en kaffekverner. Den finmalte typen, som selges er malt med skallet på -og har derfor en mye mildere smak enn de som blir laget av kun frøene.




Du trenger:
  • 4 egg
  • 150 g melis
  • 200 g smør
  • 500 g potetmel
  • 3 ts bakepulver 
  • 2 ts kardemomme
  • 3 ts vaniljesukker
Sånn gjør du:
  1. Smelt smøret.
  2. Pisk egg og melis til eggedosis.
  3. Tilsett avkjølt smeltet smør.
  4. Bland inn de tørre ingrediensene.
  5. La røren stå i kjøleskap ca 1 time
  6. Stekes i vaffeljern til de er gylne og gode.
Jeg penslet vaffeljernet med litt smør på første steking, men vet ikke helt om det var nødvendig. Stekte dem på middels varme, på 4,5 mitt vaffeljern går fra 1-6.
Legg på en stor ss røre, hvis de blir for tynne går dem fort i stykker, men blir de for tykke blir de ikke sprø.
Det kan være smart og skjære dem opp før de er helt avkjølt.

Ingredienser 
Rør egg og sukker til eggedosis 
Rør inn smøret og de tørre ingrediensene 
Røren er veldig tykk
Legg på en stor spiseskje røre
Det ble en solid porsjon
Flere gode oppskrifter på tørre vafler :

Fra Torill
Denne har jeg fått av en venn 
  • 500 g potetmel
  • 250 g sukker
  • 250 g margarin
  • 4 egg
  • 3 ts bakepulver.
Bland potetmel og sukker. 
Smelt margarin og halvpisk eggene.
Bland margarin og egg vekselsvis inn i det tørre.
Rør inn bakepulver til slutt.
Stek til de blir lysegule- avkjøl på rist.

Fra Mari 
Svigermor sine gode vafler
  • 250 g farin.( Eg halverer) 
  • 4 egg 
  • 250 g smelta avkjøla smør
  • 500 g kveitemjøl 
  • Litt potetmjøl 
  • 2 ts hornsalt 
  • Litt vaniljesukker om du liker det
Egg og farin piskes til eggedosis, smøret smeltes og avkjøles.
Lag deigen dagen før baking, lat den stå kaldt over natta.
Denne bakes ut som leiv og stikker ut runde kaker som passer inn i vaffeljernet ditt.
Steikes gylne. Oppbevares i tett boks.
Veldig holdbare om dei ikkje blir oppspist med det samme.

Hva er fin favoritt oppskrift på tørre vafler ?  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF