02 juli 2022

Speket elg med fløtegratinerte poteter, brokkolini og bringebær !


Har du smakt speket elgkjøtt ?
Det er altså så godt !
Jeg spiste det første gang forrige helg. I godt følge med annen god 👉 sommermat !

Speket elg fra 👉 Vilteksperten !
Vilteksperten er spesielt rettet mot nedskjæring og foredling av elg og rein, hvor mesteparten er leiearbeid til jegere. Vi kjøper også elg, rein, svin og storfe som skjæres ned og foredles til produkter og spekemat under merkevaren Edelvilt og Edelsmak !

Høres helt fantastisk ut -og det smaker helt fantastisk også.

Nå er det vel strengt talt, ikke lov for 'bloggere' å bruke ferdig produkter, men det går helt fint, så lenge produktene er gode. Vil egentlig ikke betegne meg, som noen blogger heller, mer en side for god mat og stedet hvor jeg samler oppskriftene mine.


Når man har hytte uten strøm og vann - er gode råd -og råvarer dyrebare. 
Det er ikke mange, som forlanger at man skal speke kjøtt selv, men de fløtegratinerte potetene bør man vel lage selv. Det er langt imellom gode ferdigprodukter, når det gjelder fløtegratinerte poteter. 
De, fra Bama, som man finner i kjøledisken synes jeg inneholder altfor mye hvitløk. 
Men, denne jeg bruker i dag fra Mills er faktisk veldig god altså !

På hyttevis er det også en god regel om, 'minst mulig oppvask'. 
Er storforbruker av bakepapir !


Brokkolini 🌿
Endelig fant jeg også brokkolini, riktig nok fra Nederland, på CC Hamar, det er ett produkt jeg har lett lenge etter. Brokkolini er en krysning mellom brokkoli og den asiatisk grønnsaken gai lan.
Den ligner på brokkoli, men er mindre, har lengre stilker og smaker litt søtere.
Grønnsaken kalles også aspargesbrokkoli fordi smaken på stilken minner om asparges.


Nydelig smaksrik middag, som passer perfekt i fjellheimen !

Du trenger:
  • Speket elgkjøtt
  • Fløtegratinerte poteter
  • Brokkolini
  • Bringebær 
Sånn gjør du:
  1. Skyt en elg og lag speket elgkjøtt - eller kjøp god, speket elgkjøtt i butikken.
  2. Stek fløtegratinerte poteter, oppskrift 👉 her, eller bruk ferdig varianten hvis du ønsker det
  3. Kok brokkolini i godt saltet vann i 4 minutter.
  4. Servere herligheten med gode bringebær.


Bålpannekos !

Grønt og frodig etter mye nedbør !

Einebærbusker, som har fått tørkeskade / blitt utsatt for sol før telen har gått. 
Første gang jeg har sett så mange døde einebærbusker her oppe 🍂
Så dagen i dag ble benyttet til å sage ned døde einebærbusker. 





Livet måles ikke i antall pust vi tar,
men antall øyeblikk, som tar pusten fra oss 🌿🌈❤️💙🌿



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF