13 oktober 2018

Elghakk med sopp og rødvin ♫♪


På vei hjem fra hytta i dag måtte jeg bare innom Annis pølsemakeri på Ringebu.
Der var det fersk elghakk -og det er så godt
Kjøpte også med noe annet snadder, som jeg skal kose meg med gjennom den lange vinteren.

Elghakk har jeg lagt ut oppskrift på tidligere, den finner du her.
I dag tilsatte jeg også masse sopp, rødvin -og en skvett soppsoya 🍄

Smaksrik, varmende og god gryte, som kan nytes med en gang eller fryses i mindre porsjoner,
da har du enkel og god middag på travle hverdager.
Høstmat på sitt beste ♫♪


Du trenger til 8 porsjoner:
  • 1,5 kg kjøttdeig av elg
  • Stekesmør/olje
  • 400 g sopp
  • 2 stk løk
  • 1,5 ts salt
  • 1 ts pepper
  • 2 ts tørket timian
  • 2 stk laurbærblad
  • 8 stk potet
  • 4 stk gulrot
  • 3 ss tyttebær
  • 6 dl kjøttkraft
  • 1 ss soppsoya
  • 1/2-1 dl rødvin
  • Flatbrød
  • Tyttebær
Sånn gjør du:
  1. Stek kjøttdeigen i flere omganger og ha den over i en gryte.
  2. Hakk løken og stek den gyllen i smør. Legg løken over i gryta.
  3. Skjær sopp i litt tykke skiver, stek den i godt smør og litt olje. Legg den over i gryta.
  4. Tilsett poteter og gulrøtter skåret i biter.
  5. Hell over kjøttkraft. Jeg brukte vann, 1,5 beger kjøttfond og 4 ts soppsoya.
  6. Tilsett rødvin, salt og pepper.
  7. Legg i laurbærblad, tyttebær og timian. Bland alt godt sammen.
  8. Kok opp -og sett ned varmen.
  9. La gryta småputre i ca. 30 minutter.
  10. Smak til med mer salt og pepper, hvis nødvendig.
  11. Server gryta med flatbrød og rørte tyttebær.
Skjær opp alle ingrediensene før du setter i gang ♫♪
Stek elghakk i flere omganger ♫♪
Stek løken gyllen ♫♪
Stek sopp ♫♪

Tilsett gulrøtter, poteter, rødvin og kraft ♫♪
Tilsett krydder og tyttebær ♫♪
La gryta småkoke i ca. 30 minutter ♫♪
Klar til servering ♫♪
Spis & Nyt ♫♪
Annis Pølsemakeri og spisested ♫♪

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF