30 januar 2021

Vafler - uten hvetemel og sukker !

 

VAFLER det er så godt det !!

Her får du oppskrift på lavkarbo-vafler, som minner veldig mye om 'vanlige' vafler med hvetemel. Krydret med vanilje og kardemomme.

Oppskriften fant jeg på bloggen Spisogspar / Katrine Stenhjem, der ligger det mange gode oppskrifter.

Tillater meg å tilsette 1 ts vaniljesukker i røren, men bruk gjerne vaniljepulver i stedet.
Skikkelig gode vafler, som gjør hverdagen på lavkarbo enda lettere. 

Men, Altså ! 
De smaker helt nydelig, så versågod test dem ut -  selv om du ikke bryr deg om lav eller høy karbo ! Det er ikke skadelig med litt mindre sukker og hvetemel i kostholdet 💛💚

Jeg serverer vaflene med rømme og jordbærsyltetøy uten sukker 🍓



Du trenger til 12 stk:
1 stk vaffel inneholder : 152kcal, 3 g karbo
  • 80 g mandler
  • 4 egg
  • 2 ss sukrin gold
  • 300 g seterrømme
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts kardemomme
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ss fiberhusk
Sånn gjør du:
  1. Kvern mandler til mel.
  2. Visp sammen egg og sukrin gold.
  3. Rør inn rømme og tilsett mandelmel, vaniljesukker, kardemomme og bakepulver.
  4. Bland alt godt sammen før du, til slutt rører inn fiberhusk.
  5. La røren svelle i 10 minutter. Vaflene sveller ut veldig mye, så ikke legg på altfor mye vaffelrøre.
  6. Stek vaflene i oppvarmet vaffeljern. Jeg brukte formfett på første stekingen.

Ingredienser 

Nystekte vafler 🍓

Vaffelkakefatet er gave fra svigermor 🍓


Lag en fin dag 💚

12 stk / Ref. Lifesum

4 kommentarer:

  1. Kan jeg bruke ferdig mandelmel istedenfor å male mandler?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du ! Gled deg til gode vafler :-)

      Slett
  2. Disse skal jeg lage. Takk for oppskrift.

    SvarSlett

Print Friendly and PDF