01 oktober 2023

Eplekake av revet epler med melis, sitron og kanel


Nå har jeg kommet meg ned fra fjellheimen.
Kjørte over Peer Gynt vegen -og der var det nydelig i dag 🍂

Middagen blir enkel, rester fra gårsdagen 👉 Elgskav, som jeg serverer med hvitløksbrød. 
Slår til med en rask, enkel og god eplekake med vaniljesaus til dessert.


Det er sesong for gode norske epler. 
Jeg brukte Gravenstein i denne oppskriften 🍎

Gravenstein eller Gråsten-eple er en eplesort, som med sikkerhet kan føres tilbake til 1698 til slottet Graasten i Danmark. Sorten kom første gang til Hardanger, Norge i 1792.
Gravenstein var vår viktigste eplesort frem til 1970-årene.
Fremdeles er gravenstein en av de viktigste eplesortene i norsk fruktdyrking.

Jeg river eplene på rivjern så kaken blir skikkelig saftig og god 🍎  
Nydelig eplekake med smak av sitron og kanel !



Du trenger:
  • Revet sitronskall
  • 150 g smør
  • 2,5 dl melis
  • 3 egg
  • 2,5 dl hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 3 stk epler
  • 2 ts malt kanel
Sånn gjør du:
  1. Sett ovnen på 175°C
  2. Smelt smør i en kjele. Nå kan du passe på og pensle springformen.
  3. Skyll sitronen og riv skallet, pass på så du ikke får med et hvite.
  4. Bland sammen egg, melis, sitronskall, vaniljesukker, bakepulver og mel, og rør til en jevn røre.
  5. Fjerne eplekjerne og riv eplene. Bland dem inn i røren.
  6. Hell røren i en smurt springform. Min form er på 26Ø, min du kan gjerne bruke en form på 24Ø.
  7. Dryss over kanel.
  8. Stek kaken midt i ovnen i ca. 40 minutter.
  9. Dryss litt melis på kaken og server med krem, vaniljesaus eller is.

Eplekake

Denne kakeformen, med kakefat som bunn er veldig praktisk hvis man skal servere kaken varm eller lunken 🍎🍏



Eplekake

Eplekake

Eplekake 

Peer Gynt vegen mellom Fagerhøy og Skeikampen 

Peer Gynt vegen 1 oktober 2023


Gravenstein epler 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF