08 november 2019

Blåskjell ♫♫ Så godt, så enkelt 💕


Blåskjell er billig, sunt og kjempegodt 
Blåskjellene jeg kjøpte i dag var store og fine. Jo kaldere vann, jo bedre blåskjell !

Jeg kan by på mange oppskrifter med blåskjell.
Den meste kjente retten Moules marinières, blåskjell med kremet pasta, fiskesuppe med blåskjell, blåskjell i øl, med timian, med kokos & curry, med kaffirlimeblader & sitrongress ♫♪ Servert med linguine og med cognac & grønn pepper.

Jeg har ikke telling på hvor mange oppskrifter med blåskjell det finnes -og hvor mange jeg har lagt ut. Har du tips til noen gode oppskrifter så gi meg gjerne beskjed.

Den aller enkleste oppskriften er kanskje en av de beste 
- med sjalottløk, chili, hvitvin, fløte og urter 🌿

Det blir så god smak på sausen, som man kan spise, som suppe med skje -eller duppe godt brød i.
Godt tilbehør er også pommes frites med havsalt !
Bon Appétit ♫♫


Du trenger til 3 porsjoner:
  • 1,5 kg blåskjell
  • 2-3 sjalottløk
  • 1-2 rød chili
  • 3 dl hvitvin
  • 1,5 dl kremfløte
  • Persille, frisk
  • Gressløk, frisk
Sånn gjør du:
  1. Surr hakket sjalottløk og finhakket chili i litt olje i en stor kjele.
  2. Tilsett hvitvin og fløte.
  3. Kok opp.
  4. Ha i vasket, renset og kontrollerte blåskjell, kast de som ikke har lukket seg.
  5. La de dampe under lokk til blåskjellene åpner seg 5-10 minutter. Det kommer an på hvor stor porsjon du lager,
  6. Rist litt på kjelen noen ganger.
  7. Tilsett fersk hakket persille og gressløk.
  8. Serveres ny-dampet, gjerne rett fra kjelen med pommes frites og/eller godt brød.

Jeg gjorde det enkelt i dag, friterte Findus farm POTAO DIPPERS i AirFryeren !
15 minutter på 180 grader, rist på dem hvert 5'minutt !
Dryss over en god del havsalt ved servering !
De ble skikkelig sprø og gode ♫

Dagens tilbehør ♫

Blåskjell, klare til damping ♫
Spis & Nyt ♫ Rett fra kjelen !!!
Snøen meldte sin ankomst på Hedmarken i dag ♫

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF