10 september 2021

Lammegryte med poteter & kål !



Enkel, varmende og god gryte, som minner om den tradisjonelle fårikålen.

Det er så greit med alt i en kjele.
Poteter, kjøtt og kål - skikkelig husmannskost !

Denne gryta er ikke veldig praktisk å koke på bålpanne, men det er jo så koselig 🍂


Forbered gryta inne og kok den nesten ferdig før du setter den på bålpannen. 
Det er ikke nødvendig å steke kjøttet på forhånd, men jeg synes det gir en bedre smak på retten.

Jeg bruker spisskål i denne gryta. Spisskål er ganske så lik nykål, med løst knyttede, saftige blad. Hodekål har en mye kraftigere smak og konsistens, men kan fint brukes i gryta.

Rødvinen i gryta kan erstattes med kjøttkraft, hvis du ikke ønsker vin i retten.


En chardonnay fra Burgund kan anbefales til denne retten :
Louis Jadot Bourgigne Couvent des Jacobins 2020
" En flott utgave av denne chardonnayen som tåler 5-6 år. Meget godt kjøp " Ref. Aperitif


Les diktet, nederst på siden, som er skrevet av 
Rikka Marie Rivrud, med tanke på de vi har mistet.
Vi vil ikke miste flere 💓



Du trenger til 4 porsjoner: 
  • 1 kg lammelår i skiver 
  • 120 g bacon 
  • Stekesmør/olje
  • 2 ss hvetemel
  • 2 dl rødvin, kan erstattes med kjøttkraft
  • 5 dl kjøttkraft
  • 400 g små nypoteter
  • 1 stk spisskål eller nykål
  • 1 ts paprikapulver 
  • 1 ts salt
  • 1 ts pepper
  • Tyttebær
  • Flatbrød
Sånn gjør du:
  1. Del lammelår og bacon i passende biter. Store biter trenger lengre koketid enn små.
  2. Stek bacon og kjøttet i en varm stekepanne med smør eller olje, litt og litt om gangen og legg det over i en gryte.
  3. Dryss over hvetemel og bland det godt sammen med kjøttet.
  4. Kok ut pannen med vin og hell dette over kjøttet. 
  5. Tilsett kjøttkraft. Jeg brukte vann og ett beger kjøttfond. 
  6. Krydre med paprikakrydder, salt og pepper og kok gryta i 30 minutter.
  7. Skjær spisskål i store strimler og vask potetene.
  8. Tilsett poteter og spisskål og la det småkoke under lokk i ytterligere 30 minutter. Sjekk at kjøttet er mørt. Smak til med mer salt og pepper hvis nødvendig.
  9. Server gryta med flatbrød og tyttebær til de som ønsker det.
Heggsetra, Sør Fron 


Ingredienser


Stek lammekjøtt og bacon 

Kok ut stekepannen med vin

Tilsett poteter og kål -og kok gryta til kjøttet er mørt

Fine høstfarger i fjellheimen, Sør Fron, Gudbrandsdalen 

Dette diktet er skrevet med tanke på de vi har mistet.
Vi vil ikke miste flere ❤️
Den dagen skulle aldri komme
Det jeg ventet på skulle aldri skje
Jeg trodde jeg hadde bygd et fort rundt deg
At du var trygg fordi jeg så deg le
Det du sa var ikke det du gjorde
Det var helt umulig å forutse
Jeg valgte å tro på alt det gode
Jeg ville bare tenke det
Ville gå over
Ville komme en dag
Da du var hel og fin og glad
Ville lande
Ville se deg sjøl
som det nydelige mennesket
vi andre visste du var
Det tunge tok helt overhånd
Du bar ei umulig bør
som rev og slet deg i stykker
Det var ingen åpen dør
Jeg satt ved et åpent vindu
Jeg voktet over deg
Svøpte deg i min kjærlighet
og sa det ville ordne seg
At det
Ville gå over
Ville komme en dag
Da du var hel og fin og glad
Ville lande
Ville se deg sjøl
som det nydelige mennesket
vi andre visste du var
Nå sitter vi tilbake her
Uten farger og med sorgtunge knær
Det lyse håpet ble til minner for hver i sær
Jeg er sint og vil at du skal våkne nå
Ikke be meg om at jeg skal forstå
At det ikke
Ville gå over
Ville komme en dag
Da du var hel og fin og glad
Ville lande
Ville se deg sjøl
som det nydelige mennesket
vi andre visste du var......

(Rikka Marie Rivrud)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF