13 februar 2022

Ukemeny !


Dette tror jeg blir en bra uke 🌈

Tilbake til en normal hverdag, uten munnbind ! Kinosaler, treningssentre, svømmehaller, konserter og teatersaler kan fylles til randen. Skolebarn kan leke med alle, slipper kohorter 💛

Men, vi kan vel være enige om at vi fortsatt kan være flinke til å vaske hender, holde oss hjemme hvis vi er syke og man trenger vel ikke klemme alle ? 🌈 'Bank i bordet', jeg har forløpig hatt flaks og ikke blitt smittet av korona. 'Alle skal få' sies det, men jeg har trua -og skal fortsatt være litt forsiktig. 

Denne uken byr jeg på masse grønnsaker, fiskemiddager, pasta & kylling, pølser og pizza, helstekt ytrefilet av storfe med nydelig tilbehør, samt en kjapp og enkel sjokoladekake 🍓
Link til oppskriften finner du i navnet på retten 👇


Mandag

Starter denne fine uken med en supergod kyllingsalat.
Mettende og smakfull, skikkelig kosemat.

Restene er perfekt lunch på skole eller jobb. Det er bare å glede seg til og åpne matboksen.


Tirsdag

Ja visst kan man spise TACO på TIRSDAG !!
Sunn, god og enkel hverdagsmiddag på 20 minutter !

Her har jeg stekt fisketerninger i stekeovn, ganske så smart , da går de ikke så fort i stykker.
Server laksen med grove tortilla, salat og mager kesam, da blir det både smakfullt og sunt !
God middag 💚


Onsdag

Smakfull, rask og enkel middagsrett 🍅🌿
Pølser og grønnsaker tilberedes i samme form.

Jeg er veldig glad i soyasaus, men hvis ønskelig kan du erstatte litt av soyasausen med mer kyllingkraft.
Server med hva du måtte ønske : kokt ris, pasta, poteter eller brød.


Torsdag

Enkel og sunn, men veldig smaksrik middag, som er klar til servering på 30 minutter !
Jeg er så glad i hvit fisk, mild og god på smak -og passer godt til andre smaker.

Fisken serveres med masse grønnsaker i en smakfull saus.
Server retten med poteter eller ris.


Fredag

Smaksrik, nydelig frisk pizza med ferske ingredienser !
Pizza med hjemmelaget pizzasaus, god italiensk skinke, små smaks tomater, hjemmelaget pesto av basilikum og masse revet ost.

Toppet med frisk ruccola og basilikum ved servering !
Spis & Nyt ♫♪


Lørdag

Denne retten smaker fantastisk 🌿
-og den er ikke vanskelig å lage, men det tar litt tid !

Ytrefilet sitter, som navnet sier på yttersiden av ryggraden. Fileten er jevnt tykk hele veien, og er godt egnet til helsteking. Jeg brukte ett midtstykke på 800 gram i denne oppskriften.

I denne oppskriften bruker jeg forskjellige krydder, med fellesnavnet pepper.
Men, ikke all pepper er pepper ! 


Søndag

Skrei - er en av de beste fisketypene vi har i Norge.
Kjøttet er hvitt og delikat, har en fin fasthet, og ikke minst – en fantastisk smak !

Skrei er torsk, som vokser opp i Barentshavet. Når den er i sin beste alder kommer den inn til norskekysten for å gyte. Skreisesongen er i tidspunktet januar til slutten av mars.

Her er en tradisjonell oppskrift, med poteter, gulrøtter og bacon.



Ukens søte 😋

Du bør steke kladdkaken dagen før servering og basisen til karamellkremen MÅ tilberedes dagen før servering ! Karamellkremen må stå kaldt i minst 12 timer, før den kan piskes stiv.

Når den endelig er ferdig tror jeg du blir fornøyd ♪♫💗♫♪

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF