08 mai 2015

Rask fiskegryte med torsk & reker ✿


Når du vil ha noe sunt og smakfullt, men egentlig ikke har tid til å lage det !!
Denne lager du på 20 minutter.

Jeg hadde igjen litt torskefilet i fryseren, etter jeg lagde Torsk 'en papilotte' forrige fredag, som jeg tok opp av fryseren før jeg dro på jobb. Tror du ikke jeg hadde igjen en flaske med Chardonnay også,
flott med rester, den satt jeg til kjøling i kjøleskapet. Det er jo tross alt fredag ♫♪
Resultatet ble en enkel, kjempegod, sunn og kjapp gryte med fisk.

Kjøpte noen store og fine reker, men gryten kan lages uten reker også -og du kan selvsagt bytte ut torsken med annen hvit og/eller rød fiskefilet.


 Til 4 porsjoner trenger du:
  • 2 ss meierismør
  • 3 ts red curry pasta
  • ½ stk purre
  • 1 stk løk
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 ss hvetemel
  • 3 dl lettmelk
  • 3 dl lett crème fraîche 
  • 400 g torskefilet 
  • 200 g reker, uten skall
  • 1 stk rød paprika
  • Salt
  • Pepper
  • Basilikum
Sånn gjør du:
  1. Skjær purre i ringer, finhakk løk og hvitløk.
  2. Skjær torskefilet i biter. 
  3. Skjær paprika i strimler.
  4. Rens reker.
  5. Smelt smør i en stor gryte ved middels varme og rør inn rød curry pasta.
  6. Tilsett purre, finhakket løk og hvitløk. 
  7. La det surre under hyppig omrøring i ca. 5 minutter.
  8. Rør melet inn i grønnsakene. 
  9. Tilsett melk og crème fraîche under omrøring og gi det et raskt oppkok. 
  10. Legg fiskebitene og paprikaen i gryten og la alt trekke i ca. 10 minutter, til fisken er ferdig kokt. 
  11. Smak til med salt og pepper. 
  12. Hell gryten i dype tallerkener, legg på reker og frisk hakket basilikum.
Jeg brukte grove rundstykker som tilbehør i dag

Kokte poteter, ris eller pasta kan også brukes som tilbehør, hvis du ønsker det.

Spis & Nyt ♫♪

Fiskegryte servert med varme rundstykker ✿

Ingredienser ✿

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF