21 desember 2016

VEGISTERKAKER 💕


Vegetar julemat, søkte jeg på og havnet hos Veganmisjonen, der fant jeg mange fristende oppskrifter.

I går lagde jeg NØTTESTEK,
- og i dag prøver jeg meg på: vegisterkaker, som inneholder ris, blomkål, havregryn og julekrydder !

Kan ikke mye om vegetarisk mat, men bonussønnen har bestemt seg for ett vegetariansk kosthold.
Moro og interessant å lære litt om det !

Smakte godt -og jeg tror de kan falle i smak til barn også !


 
Du trenger til ca. 20 stk:
  • 2 dl hvit ris + 4 dl vann + 1 ts salt
  • 1 stor blomkål
  • 2 dl små havregryn
  • 2 ts knust grønnsaksbuljong
  • 1 ts malt ingefær
  • 1 ts malt muskatnøtt
  • 0,5 ts pepper
  • 1 ts salt
Sånn gjør du:
  1. Kok ris i lettsaltet vann.
  2. Del blomkål i små biter. Det er enklest å bruke hendene.
  3. Kok blomkålen såvidt mør, sil av vannet. 
  4. Ha den ferdigkokte risen, de kokte blomkålbitene, havregryn, buljongpulver og krydder i en stor bakebolle og mos det med stavmikser til det er passe jevnt.
  5. Smak til med salt og pepper.
  6. Form vegisterkaker og stek i olje til de er gyllenbrune på begge sider. Ikke bruk vann på skjeen, som mange gjør når du steker medisterkaker, da vil oljen sprute over alt !!
Tips:
Vegisterkaker holder seg fint i kjøleskapet ett par dager og de smaker like godt når du varmer de
opp igjen. De kan også fint fryses.

Knuser buljongterning 💕
Delt blomkål i små buketter 💕
Kjekt med litt 'hjelp' av barnebarnet 💕
Alle ingrediensene er tilsatt i en bakebolle 💕 Skal moses med stavmikser !
Klare til steking 💕
Ferdig stekt !

Spis & Nyt 💕
Vegisterkaker og nøttestek etterstekes i varm olje 💕

Ingredienser 💕

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF