26 januar 2020

Helstekt fjellørret i ovn med baconsurret asparges og hollandaisesaus !


Når man er så heldig -og få så stor og fin fjellørret, så det ikke er plass til den i stekepannen - da steker man den i ovn🐟

Fjellørret fisket i Storsjøen i Rendalen 🎣
Riktig nok, ikke av meg, men jeg var så heldig at det havnet noen i fryseren min.
*
Serveres rykende varm med kokte mandelpoteter, asparges og hollandaisesaus 🌿
Hvor mye du trenger kommer helt an på hvor mange middagene skal serveres til.


Du trenger:
Sånn gjør du:
  1. Bruker du frossen ørret bør den tines langsomt i kjøleskapet i ett døgn.
  2. Forvarm stekeovnen til 180ºC varmluft. Har du ikke varmluft funksjonen steker du fisken på 200ºC. Jeg bruker varmluft da jeg skal steke asparges i samme ovn de siste 15 minuttene av steketiden.
  3. Rens og skyll ørreten godt, ta ut gjellene og fjern eventuelt rester av blodranden.
  4. Klipp bort finnene og tørk fisken godt utenpå og inni. Du kan også fjerne hodet og halen hvis du ønsker det, men jeg stekte den hel i dag. 
  5. Skrap bort skjellene med en kniv eller bruk en fiskeskrape.
  6. Pensle et ark tykk aluminiumsfolie med smør eller olje.
  7. Gni fiskene inn med salt og pepper både utvendig og i buken.
  8. Legg godt smør, dill og skiver av sitron inne i buken.
  9. Pakk fisken forsiktig inn, ikke pakk den altfor godt sammen, men folien skal være tett og legg den i en langpanne.
  10. Stekes i 40 minutter. 
Mandelpoteter
Skrell og kok mandelpoteter på denne måten her, da unngår du at de koker istykker.

Hollandaisesaus
Lag sausen rett før servering, oppskriften finner du her.

Baconsurret asparges
  1. Skyll aspargesene og knekk enden på dem.
  2. Surr en skive bacon rundt to og to asparges.
  3. Legg aspargesen på en stekeplate med bakepapir og stek dem sammen med fisken de siste 15 minuttene.



Spis & Nyt !

Oppskriften finner du også i Fiskeavisen.no

Fiskeavisen.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF