22 mars 2020

Ukemeny - Mars 2020 !


Det er en uvanlig tid vi er inne i nå 💕
Håper det står bra til med dere alle 💚

2020 er ett år, som vil bli husket inn i evigheten !

Frisk eller syk, i karantene eller permittert ?
Kanskje du er så heldig, som meg - som fremdeles, enn så lenge i hvert fall, kan møte opp på jobb, riktig nok med en os av antibac !

Mat må vi ha -og nå er det lov å kose seg litt ekstra 💚
Mange sitter hjemme i karantene, selv om de er friske, da har man god til til å lage gode middager.
Vi andre, som fremdeles kan bevege oss ute savner kanskje ett restaurantbesøk, men det er fullt mulig å lage like god mat hjemme !

Planlegg ukens middager, så slipper du og dra i butikken hver dag, det er spesielt viktig nå i disse koronatider. Lag restesuppe på mandag, så du får ryddet opp i kjøleskapet. Skriv handleliste og kjøp inn det du trenger for resten av uken.

Her kommer forslag på en god variert ukemeny med restemat, tre smaksrike fiskeretter, noen sabla gode kjøttretter og grønnsaker til alle måltidene 🍅🌾🍄

Link til oppskriften finner du i navnet på retten.
God middag


Mandag

Vi starter uken med å rydde opp i kjøleskapet.
Ta hva du har av kjøtt og grønnsaker og bland det sammen i en gryte med kjøttkraft og tomater.


Tirsdag 

Fiskepudding er enkel og god hverdagsmat.
Jeg lagde fiskepuddingen selv, men du kan selvsagt kjøpe ferdig fiskepudding.

Jeg serverte fiskepuddingen med kokte poteter, en god gulrotstuing med erter og sprøstekt bacon.
La også på noen gode reker og drysset over litt dill.
God middag


Onsdag 

Skikkelig smaksbombe av en burger !
Teriyakisaus er en japansk saus laget av soyasaus, sukker og mirin (japansk, søt risvin).

Hvis du vil gjøre den ekstra god så baker du hamburgerbrød selv, oppskrift her og lager hjemmelaget majones, som du finner oppskrift på her.
Serveres med ovnsstekte pommes frites ♫

Burgeren smaker veldig god med ett stort glass Coca Cola !


Torsdag

Du kan selvsagt bruke torsk, laks eller annen type fisk.
Noe du alltid finner på kjøkkenet hos meg er pasta, hermetiske tomater og løk.

Litt krydder og voilà - seafoodpasta ♫♪


Fredag

Tango, biff og vin er Argentina i tre ord 💃
Biff og vin kan jeg hjelpe dere med, men tango blir det verre med !

Argentina er det landet hvor de spiser mest kjøtt i hele verden.
70 kg kjøtt spiser en argentiner i gjennomsnitt hvert år !!!

De kaller sine grillaftener for ASADO.
De griller sjømat og kjøtt, som er marinert eller krydret.
Rettene blir ofte servert med masse frisk frukt og/eller grønnsaker.

Biffen kan selvfølgelig også stekes i en stekepanne !

Kanskje du har fått vårfornemmelse, ta på deg godt med klær og fyr opp grillen ute. Litt frisk luft skader ingen, hvis du er frisk 💕



Lørdag

Kjempegod, smakfull fiskemiddag !
Skrei kan byttes ut med annen hvit fisk.

Skjønner ikke at det er så mennesker her ute som ikke liker fisk.
Det er da så godt !

Det er viktig å servere fiskemiddag med godt tilbehør
Jeg husker fiskemiddagene, som jeg fikk servert som ung. De ble oftest servert med kokte poteter, gulrøtter og smeltet smør. Det kan være godt det også men....... 

Jeg serverer retten med jasminris, som trekker til seg den gode sausen.
Fiks - Ferdig på 30 minutter -etter rekene er skrelt !


Søndag

Kjøtt i mørke er en kraftig og smakfull gryte med lange tradisjoner. 
Kjøttet skal kunnes deles med en gaffel og sausen skal være tykk, kraftig og mørk

Denne retten var den beste middag jeg fikk når jeg besøkte bestemor på Lørenskog
Gode barndomsminner !

Kjøttet må småputre på svak varme i 2-3 timer for å bli skikkelig mørt.
Koketiden vil variere etter størrelsen på kjøttbitene. Jeg bruker biter på ca. 100 gram, de trenger minimum 3 timer i vanlig kjele.

I denne oppskriften har jeg tilberedt retten i trykkoker, men som sagt kan det kokes i en vanlig kjele.


Ukens dessert

Selvfølgelig kan du lage butterdeig og vaniljekrem selv, men det er lov å gjøre det litt enkelt noen ganger. 
Desserten minner om Napoleonskake, men litt friskere da den inneholder bær.

Det enkle er ofte det beste sies det -og når resultatet blir så bra, så kan jeg si meg enig 😋
Litt sprøtt, litt søtt og litt syrlig !!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF