29 juni 2015

Marinerte kjøttspyd fra Anni's Pølsemakeri, servert med Gresk salat og ovnsbakte poteter ✿


I dag tok vi turen ned fra fjellheimen til 'bygda'.
Nærmeste tettsted er Ringebu -og ingen tar turen til Ringebu uten ett besøk på Annis Pølsemakeri .

De har blant annet, det jeg tror må være verdens beste lammepølser, samt et stor utvalg av spekepølser, spekeskinker, pølser av alle slag, ferskt kjøtt av alle slag, både med og uten forskjellige marinader, fryste delikatesser som and og viltkjøtt.

Butikken bugner også av marinader, oljer, syltetøy, krydder og sesongvarer av alle slag.

Du finner også Annis Pølsemakeri på Mathallen i Oslo.


I dag ble det kjøttspydene jeg falt for.

Jeg serverte kjøttspydene med gresk salat og ovnsbakte poteter.
Kjøttet var skjært i like store biter, noe som er en fordel for å få kjøttet likt grillet/stekt - Bra !!

Biffspyd av mørt oksekjøtt i chilimarinade
Kr. 40,- pr. stk
Det var nok ikke indre -eller ytrefilet, kanskje mørbrad.
Kjøttet smeltet ikke på tungen, men den var ganske mør og veldig god på smak.

Svinespyd av flatbiff  i gyrosmarinade
Gyros er en Gresk rett laget med svinekjøtt, marinaden består som regel av rødløk, hvitløk, olivenolje, rødvinseddik, honning, oregano, timian, rosmarin, salt og pepper.
Kr. 29,- pr. stk
Ganske mørt kjøtt, god smak og passet naturlignok veldig godt til salaten.

Kjøttspyd av svinenakke, marinert med rosmarin og hvitløk
Kr. 29,- pr. stk
Dette var den møreste av kjøttspydene, ikke overraskende da svinenakke inneholder mye fett.
Min manns favoritt, han sluker både fett og slintrer, men hos meg ble det en del avskjær.
Veldig god på smak denne også.

Sånn gjør du:

  1. Ta kjøttet ut av kjøleskapet 30 minutter før det skal tilberedes.
  2. Spydene grilles på direkte varme, til de er godt brunet på alle sider.
  3. Etterstekes på indirekte varme noen minutter.

De kan også stekes i stekepanne med en blanding av olje og godt smør.

Gresk salat kjøpte jeg også der, så slapp jeg og lage det selv i dag.
Kr. 145, per kg

Veldig god på smak, men ikke helt fornøyd med rødløken, som var i for store biter med "stilken" på.
Kunne gjerne vært litt mer tomater, fikk en 1/2 tomat i en bit.


Ovnsbakte poteter:

  1. Vask potetene godt og skjær dem i båter.
  2. Legg dem i en ildfast form og hell på olje.
  3. Dryss over salt og pepper.
  4. Kan også tilsette litt friske eller tørre urter, jeg brukte estragon og rosmarin i dag.
  5. Bland alt godt sammen.
  6. Stek potetene på 225 °C/ innstilling 6 på gasskomyr i 25 minutter.

Poteter klare til steking

Spis & Nyt ♪♫

I denne posen er det mye snadder 

Litt av kjøttdisken på Annis Pølsemakeri på Ringebu

Annis Pølsemakeri på Ringebu
PS: Dette er ikke noe betalt innlegg eller reklame, kun jeg som er en fornøyd kunde !


På torget på RINGEBU !!
Den beste medisin for mennesker er kjærlighet og omsorg  
Virker ikke det -så øk dosen !!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF