16 januar 2018

Stekt fiskepudding med hvitvinsaus og grønnsaker 🌿


Skikkelig god restemat !
Når julen er over, lommeboken har krympet og hverdagen er tilbake er det fint og finne gode rester i fryseren. Også må man "SPISE OPP MATEN" ❗❗

Jeg hadde igjen rester av god hjemmelaget fiskepudding, som du finner oppskrift på her.
I fryseren hadde jeg også rester av det som nesten kan kalles verden beste hvitvinsaus, etter jeg kokte fisk i Crock-Pot kjelen min, oppskrift her.

Retten kan selvfølgelig lages med ferdig kjøpt fiskepudding og en god hvit saus !
Enkel og god middag !


Du trenger til 4 porsjoner:
  • 600 g fiskepudding 
  • Smør
  • 500 g poteter
  • 4 gulrøtter
  • 1 brokkoli
  • Hvit saus, med eller uten hvitvin 
  • (Reker og urter)

Sånn gjør du:
  1. Kok poteter og gulrøtter.
  2. Kok en god hvit saus * eller hvitvinsaus *
  3. Stek skiver av stekt fiskepudding i godt smør.
  4. Kok brokkoli
  5. Serveres gjerne med noen gode reker og friske urter.

Koke brokkoli:
  1. Del brokkoli i ca. 8 deler, bruk gjerne stilken.
  2. Kok opp vann med litt salt og legg oppi brokkolien. Har du litt fruktsalt (Nyco eller Samarin) i kokevannet, beholdes grønnfargen ekstra godt. 
  3. Gi brokkolien et oppkok. 
  4. Trekk kjelen av platen og la brokkolien trekke i ca. 3 minutter før du heller av vannet.
Hvit saus:
  • 3 ss smør
  • 4 ss hvetemel
  • 7 dl melk
  • 1 ts salt
  • 1 ts hvit pepper
Sånn gjør du:
  1. Smelt smør i en kjele, rør inn hvetemel og spe med melk, litt og litt om gangen.
  2. La det koke i 5 minutter, smak til med salt og pepper.
Tips for en enda sunnere middag:
Rør eller rist melet i melken og dropp smøret, bruk gjerne ekstra lett melk eller skummet melk !

Koker og steker ! Rekene skrellet jeg i går kveld 😋

Har du lyst til å lage en god hvitvinsaus, kan du gjerne gjøre det.
Hvitvinsaus:
  • 1 dl hvitvin, tørr
  • 0,5 ss sjalottløk
  • 0,5 dl kremfløte
  • 200 g meierismør
  • Saften av ½ sitron.
  • Salt 
  • Pepper

Sånn gjør du:
  1. Kok inn hvitvin og finhakket sjalottløk. 
  2. Når det meste av vinen er kokt inn, sil sausen og tilsett kremfløte. 
  3. Kok inn til sausen tykner noe.
  4. Rør så inn små terninger av kaldt smør.
  5. Hold temperaturen opp mot kokepunktet, men den må ikke koke. 
  6. Smak til sausen med sitron, salt og pepper.
Den som sparer, den har 🌿 Fiskepudding og hvitvinsaus fra fryseren !
Spis & Nyt 🌿

God morgen Norge 😌 Kom meg helskinnet frem og tilbake fra jobb i dag også !
Men, jeg slapp å dra innom butikken, fant restene i fryseren før jeg 'akte' avgåde 🚗

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF