17 februar 2018

Sukkerfri vafler med kefir og havregryn ♥


Jeg hadde igjen kefirmelk etter at jeg bakte 👉 sjokoladekake !
  • Kefirmelk gjør vaflene ekstra myke og gode. 
  • Jeg tilsatte litt havregryn for å gjøre dem litt grovere, samt vaniljesukker og kardemomme. 
  • Sukker ble byttet ut med søtningsmiddel.
Ekstra gode, smaksrike og ikke så verst sunne vafler 

Inneholder totalt 1750 kcal / 135 kcal per vaffelplate. 
En vanlig vaffelplate laget på Toro sin ferdigblanding inneholder 350 kalorier.


Du trenger til 13 stk:
  • 40 g smør
  • 2 egg
  • 1 dl natreen strø = 10 gram
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts god kardemomme
  • 5 dl kefir
  • 1 ts natron
  • 200 g hvetemel
  • 50 g havregryn
Sånn gjør du:
  1. Smelt smøret i en kjele og avkjøl det.
  2. Pisk sammen egg og natreen strø søtningsmiddel
  3. Rør inn kefirmelk og smeltet smør.
  4. Tilsett vaniljesukker, kardemomme, natron og havregryn. Pisk det godt sammen.
  5. Tilsett hvetemel, litt og litt omgangen og rør alt godt sammen.
  6. La vaffelrøren svelle i 30 minutter.
  7. Varm opp vaffeljernet og stek vaflene.
  8. Spis & Nyt
Finsk rørkardemomme
Vi bruker svært lite kardemomme i Norge -og den vi bruker smaker visst nok ingenting i følge min finske svigerinne. Jeg har fått rørkardemomme fra Finland, den er ikke så finmalt, som den vi bruker i Norge -og mye sterkere på smak. Men, ikke fortvil 'vanlig' kardemomme kan fint brukes altså.

Ingredienser 
Pisker sammen egg og natreen 
Skal tilsette havregryn
Steker vafler
Klare til servering
Spis & Nyt  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF