25 februar 2018

FRITTER SHJITEN - Reneé Fagerhøi !


'Lucky me', som har fått lest kokeboken til Reneé Fagerhøi
Boken utgis på Falck Forlag 4 Mars 2018 !

Der har dere noe å glede dere til altså !!
En helt fantastisk kokebok, med unike bilder, oppskrifter og herlige historier fra Reneés liv. 
Hun tar oss med på sine reiser til fremmede land og kulturer, hjem til barndommens rike og vi får innblikk i hennes interesse for musikk, film og kunst.
Det er ikke denne kokeboken du gir bort til 'poden', som skal flytte for seg selv for første gang, men det er en helt utenomjordisk bok for oss, som er i overkant glad i å lage og spise god mat !!

Sitat fra Falck Forlag:
«Fritter shjiten» er den første kokeboken til Top Chef-vinner Reneé Fagerhøi. Den sjenerøse og energiske Trondheimskokken knytter sine egne barndomsminner, musikkglede, film- og reiseopplevelser opp mot matrettene.

Hun viser mangfoldet av kulinariske inspirasjonskilder. Med et nostaligisk bakteppe lager hun gammeldagse retter med personlig vri, klassiske retter med ny presentasjon og en mengde oppskrifter som sikkert er nye for de fleste.


Reneé Fagerhøi vokste opp på en antroposofisk Camphill-gård, gikk på Steinerskolen og kommer fra en vegetarfamilie. En grønnsaksrett skal ikke være «en god vegetarrett», men en deilig rett i seg selv. På et tidspunkt begynte Reneé å spise kjøtt – og gikk all in! Under mottoet «bruk hele dyret» viser hun hvordan du kan lage mat av så mye mer enn kylling og kjøttdeig. Gjennom denne boken får du inspirasjon til et stort spekter av retter. Det er kosemat til filmen, avantgardistiske middagsretter og eksotisk snacks.

«Fritter shjiten» er spekket med små fortellinger, og er på den måten en hyllest til appetitten på livet!
Forordet i boken er skrevet av matkunstner Bent Stiansen (Statholdergaarden), som var dommer i Top Chef i 2016, da Reneé Fagerhøi gikk helt til topps i konkurransen. Siden Top Chef-seieren har Reneé realisert flere drømmer. Hun har skrevet denne kokeboken, giftet seg med Thomas og etablert Bula Neobistro (bulabistro.no) i Trondheim og jobber for tiden som programleder for TV2s
«Fingrene av fatet».


Mitt svar (rett fra levra) til Christer Falck, dagen etter jeg mottok boken:
Du får ha takk da, for at du har klart å ødelegge hele helgen min !!
Sitter og leser kokeboken -og klarer ikke å legge den fra meg.

Noe så herlig, jeg ler og gråter om hverandre -også av en kokebok. Vet ikke helt hvor tårene kommer fra, for det er jo ingen trist bok, stum beundring kanskje. Helt fantastiske bilder og historier, som jeg kjenner meg igjen i. En historie for hver oppskrift, med tilhørende bilder og oppskriftene er enkelt forklart. Alt i fra østers, biff, vinnermenyen i Topp Chef, retter fra barndommen, surdeig og blodpølse med potetstappe. Rettene er inspirert fra mange verdensdeler, så det er utrolig mange varierte retter. Den 'røde tråden' er Renee selv, ett fyrverkeri av ei kokkkjerring, som kan være utrolig stolt av boken og seg selv. En klapp på skulderen til alle, som har vært med i prosessen, fotografen, redaktøren og designere. Godt jobba !!


Ha,ha.... der fikk vi den
- enda godt jeg ikke har pakket maten min med hyssing 😊

Sitat fra boken:
Jeg er så lei av sånne selvutnevnte foodies og matbloggere på Instagram som legger ut bilder av en haug amerikanske pannekaker med melisdryss og tre bringebær på toppen. Det rakner for meg når jeg ser det! Og jeg blir gal av cookies i tårn med hyssing rundt. Hallo, hva er meninga med det? Det er jo umulig å bære kjeks etter en hyssing! Denne retten har et ganske tradisjonelt smaksbilde. Det er tyttebær, rømme og sprø reinsdyrtunger. Men jeg har laga noen blodpannekaker også. Og så har jeg lagt opp hele greia i klassisk bloggerstil.


MR LEE Nudler 😂
Kjenner meg igjen, noe så eksotisk og godt !! 
I Hamar lå det en asiatisk butikk, like ved der Knutstad & Holen er nå -på 80 tallet.
Der kjøpte jeg mine første nudler, men det var før MR Lee kom til byen altså 😘 

Sitat fra boken: 
"Rogn og kaviar er fint, men kraft og buljong? Dæven, ass. Jeg elsker det! Som tenåring spiste jeg Mr. Lee-nudler. Og det finnes to typer nudelspisere – de som
spiser dem med buljongen, og de som heller den av. Vel, jeg drakk ofte bare buljongen, og lot nudlene være. I flere år har jeg vært helt vill etter å finne de ulike nyansene i buljong – balansere buljongen, og knekke buljongkoden. Gjør du det, kommer du rett til suppe-heaven " !!


Jeg må bare legge ut ett sitat til, fra den humoristiske kokkekjerringa !!!
Resten av boken må dere lese selv, den kan forhåndsbestilles her -eller kjøpes på utvalgte bokhandlere fra 4 mars 2018 !

Sitat fra boken:
Jeg vokste opp på flere antroposofiske Camphill-gårder, noe som var liberalt, crazy og snodig. Folk med omsorgsbehov lever side om side med dem som jobber der, og familiene deres. Du blir et ganske tolerant menneske av det. Fellesmiddagene var mye økologisk råkost fra kjelleren. Mamma er vegetarianer. Men én dag etter skolen kjente jeg lukta av pizza. Det var helt magisk! Endelig, tenkte jeg. Men pizzaen var det sykeste jeg har sett i hele mitt liv: Spagettirester blanda med ost og oregano på en grov deig! Jeg mobber mamma for dette ennå. Men det inspirerte meg til å lage en pizza, som egentlig ikke er pizza !

Er du i Trondheim så kan selv smake på godsakene, i Reneés restaurant, et avslappa spisested med høye ambisjoner Bula Neobistro, hjemmesiden finner du her !!

Gled dere til kulinariske øyeblikk !!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF