20 februar 2018

Urtestekt torsk med knust potet og rustikk agurksalat (Grete Roede)

Kan oppfattes som REKLAME, men jeg har betalt for varene ! #foråværepådensikresiden

I dag skal jeg begynne ett sunnere liv - tror jeg 😊
Jeg prøver å være ganske flink til å spise sunn og variert mat, i hvert fall på hverdagene. I helgene kan det nok bli litt for mye smør og fløte i rettene. Men, det er alt jeg 'dytter' i meg mellom måltidene, som er mitt største problem. 

Jeg er også litt nysgjerrig på alle 'Matkassene' som er i omløp.
En matkasse, eller en matkasseleveranse, er et konsept hvor selskaper jevnlig leverer råvarer, i kasser eller handleposer, sammen med middagsoppskrifter direkte til forbrukerne.

Når jeg også skal prøve å leve litt sunnere, så blir min første matkasse: Roedekassen fra Godtlevert


En matkasse er rett og slett en kasse som inneholder ferdig tilmålte porsjoner for forskjellige middager, som leveres rett hjem på døren din. I matkassene fra Godtlevert.no finner du detaljerte oppskrifter for hver middag - i tillegg til alle råvarene du behøver for å lage disse. I en matkasse fra Godtlevert.no vil de aller fleste råvarene være levert av lokale leverandører. Godtlevert har 7 forskjellige matkasser. I tillegg til matkassen kan du også legge til: taco, pizza, frukt, ukestart med pålegg og vår nye grillkasse i din leveranse!

Roedekassen er komponert i samarbeid med Grete Roede og passer for deg som vil spise deg mett på sunn og god mat. Rettene inneholder mye grønnsaker og magrere råvarer, og er perfekte om du følger Roedemetoden eller bare vil leve litt lettere.
Mye grønnsaker og magrere råvarer
Kaloriberegninger i oppskriftene
Tilberedningstid: Omtrent 20-40 minutter per måltid.

Jeg har bestilt matkasse til 2 personer, 3 middager pr. uke.
Vanlig pris er kr. 749,- for 3 middager til 2 personer / kr. 125,- per porsjon.
Denne var det introduksjonstilbud på kr. 499,- første uken.

Det som er veldig praktisk er at Godlevert har en app, som kan brukes på mobiltelefon, nettbrett eller datamaskinen, så du hele tiden kan skifte mellom de forskjellige matkassene, avbestille en eller flere uker -eller sette hele abonnementet på pause.


Første levering, Roedekassen uke 8 - 2018
Kom, som avtalt mandag kveld rundt kl. 18.
Der var det mange 'nusselige' små produkter.

Melkekartong med 2,5 dl melk, pakke med 4 egg, 125 g ris, 4 poteter pakket i plast, små beger med sennep og vinaigrette. Ett pluss er det at de bruker produkter fra forholdsvis små leverandører.

Men, en pakke paideig, som er ganske vesentlig når man skal lage pai manglet i kassen.
Alle kan gjøre feil og det er vel utrolig mange kasser, som skal pakkes. Sendte inn reklamasjon via 'appen' en time etter jeg mottok produktene -og fikk raskt ett hyggelig svart tilbake.
De trakk av kr. 100,- på dagens leveranse og håpet jeg var fornøyd med løsningen. Helt greit !


Urtestekt torsk med knust potet og rustikk agurksalat 
Nydelig fiskerett som er enkel å lage - passer til både hverdag og fest!

Den første middagen fra Roedekassen ble fiskemiddag.
Torsk fra First Seafood AS, produsert av sjøfrosset råstoff. Fisken er således ikke helt fersk, men har vært frossen. Poteter fra Bjertnæs & Hoel. God kvalitet på de øvrige grønnsakene og det fulgte med en liten, 25 g 'nusselig' fransk dijonsennep.

Retten smakte veldig godt !
Den var veldig rask og enkel å lage. Fiks ferdig på 30 minutter.
Ingrediensene var akkurat nok til en roedeporsjon til meg og en litt større porsjon til mannen i huset.
Kan anbefales.

Til 2 porsjoner:
Knuste poteter
  • 400 g poteter
  • 1 ss margarin, jeg brukte brelett, den smaker godt synes jeg
  • Salt og pepper
Agurksalat
  • 1 stk agurk
  • ½ stk rødløk
  • 1–2 ss dijonsennep
  • 2 ss extra virgin olivenolje
  • ½ stk sitron
  • ½ ss sukker/honning, jeg brukte flytende akasiehonning
  • Salt og pepper
Torsk
  • 375 g torskefilet
  • 1/2 pakke dill
  • Salt og pepper
  • 2 ss margarin, jeg brukte bremykt
  • ½ stk sitron i båter

Sånn gjør du:
  1. Kok opp poteter i lettsaltet vann, skru ned til medium varme og la potetene trekke seg møre. Det tar omtrent 20–25 minutter. 
  2. Kutt agurk i grove biter og rødløk i strimler. Visp sammen sennep, olivenolje, sitronsaft, sukker eller honning, salt og pepper. Hell dressingen over agurkbitene og rødløken, og la agurksalaten stå og trekke frem til servering.
  3. Skyll og tørk fiskestykkene, og krydre dem med salt og pepper. Finhakk dillen og ha den over fiskestykkene.
  4. Stek fisken på medium varme i en stekepanne med margarin i omtrent 3–4 minutter på hver side.
  5. Når potetene er møre, hell av vannet og la dem dampe seg litt tørre. Knus dem grovt og tilsett margarin. Smak til med salt og pepper.
  6. Server urtestekt torsk med knust potet, agurksalat og sitronbåter.

1 Roedeporsjon =
Torsk: 150 g Knust potet: 150 g Agurksalat: 150 g Energiinnhold: 400 kcal

Lager agurksalaten !
Fisken er klar til steking !
Steker fisken, potetene er klare !
Roedeporsjon til 'mor' !
Stor porsjon til 'far! !

Før hver levering får du beskjed om hvilke basisvarer du må ha tilgjengelig til ukens middagsretter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF