29 oktober 2016

Kabaret med varmrøkt pepperlaks & reker i porsjonsformer ღ


Kabaret var klassisk selskapsmat på 50-60 tallet. 
Jeg er -66 modell, men kabaret har fulgt meg opp gjennom årene -og de begynner det å bli mange av.

Perfekt rett på koldtbordet, til kveldskosen eller til lunch.
Kald hvitvin og kabaret på terrassen om sommeren -eller ett herlig måltid, når du begynner og bli lei den fete maten på vinteren ♫♪

Her har jeg laget kabaret i porsjonsformer ♫♪ 
Små herlige delikatesser
Disse kan også serveres som forrett !


Du trenger til 8 porsjonsformer:
  • 300 g varmrøkt pepperlaks
  • 800 g reker med skall
  • 2-3 stk egg
  • 2 poser lys aspic
  • 100 g grønne erter
  • Frisk dill
Sånn gjør du:
  1. Kok opp aspic og avkjøl den.
  2. Skrell reker.
  3. Kok opp ertene i kokende vann, sil av vannet og avkjøl dem.
  4. Kok egg, avkjøles og deles i skiver. Du trenger ikke alle, men det blir penest med store skiver.
  5. Legg en skje avkjølt aspic i bunnen av porsjonsformene.
  6. Legg i frisk dill.
  7. Legg i en stor skive egg.
  8. Legg lagvis i reker, varmrøkt pepperlaks i biter og erter.
  9. Dryss over litt mer frisk dill.
  10. Hell over aspic. Det er lettest hvis du heller den over i en mugge. Det blir litt til overs, du trenger ca. 7 dl.
  11. Settes i kjøleskapet til den stivner. Det tar ca. 4 timer.
  12. Hvelv kabareten ut av formen og server med god loff og remulade.
  13. Spis & Nyt ♫♪
God hjemmelaget remulade lager du lett selv, oppskrift HER.
Under arbeid !
Nå skal de stivne i kjøleskapet !
Klare til servering !

Remulade ! Den lager du enkelt selv - oppskrift her !

Ingredienser !

2 kommentarer:

  1. Lagde kabaret som forrett i 60 års laget mitt. Ingen under 50 hadde spist det før, men det gikk ned på høykant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er kjempegodt ! Går ikke av moten hos meg :)

      Slett

Print Friendly and PDF