03 februar 2019

Multicooker Experience ♫♫ Koking av egg


Verdens største eggkoker 😃
Koke egg er kan være ganske gøy når man har interesse for hva man kan bruke kjøkkenmaskiner til.

Jakten på det perfekte egg !!

Nå er det ikke første gang jeg legger ut oppskrift på hvordan man koker egg.
For mange er det en selvfølge at alle kan koke egg, men alt må læres til og med å koke egg.

Les mer om hvordan du koker perfekte egg 👉 her.



Må innrømme at jeg var litt spent når jeg løftet av lokket ♫♫

Jeg bruker Crock-Pot® Express Multi-Cooker.
Les bruksanvisning på din multicooker før du setter igang.


Sånn gjør du:
  1. Legg risten, som følger med maskinen i innerkjelen og hell på 2,5 dl vann.
  2. Legg hele egg på risten. 
  3. Sett på lokket og lukk det. Skyv trykkventilen til stengt for damp.
  4. Trykk på knappen STEAM, sett den på 7 minutter for hardkokte egg eller 2 minutter for bløtkokte egg og trykk START. Jeg prøvde meg på 6 og 3 minutter. Det bløtkokte ble bittelitt overkokt og det hardkokte bittelitt underkokt. Det kommer jo an på størrelsen på eggene også.
  5. Først varmes den opp, HEAT, for å bygge opp trykket - det tar 8 minutter. 
  6. Maskinen går over på STEAM -og teller ned fra ønsket tid.
  7. Slipp forsiktig ut luft ut av trykkventilen. Bruk ett kjøkkenredskap ikke hendene, for det er veldig varm damp.
  8. Legg eggene i kaldt vann, så kokeprosessen stopper.
Du må gjøre ferdig hele prosessen. Kan ikke ta ut bløtkokte etter 2-3 minutter og sette på lokket igjen for å koke de øvrige eggene videre til hardkokte. 

Legg eggene på risten og tilsett 2,5 dl vann !

Sett på lokket og sett trykkventilen til stengt for damp !

Settes på STEAM og ønsket antall minutter, trykk START !

Bløtkokte 2-3 minutter !

Hardkokte 6-7 minutter !

Slipp ut dampen !

Legg eggene i kaldt vann !

Hardkokte egg slapp skallet lett !

Bløtkokte egg !

Hardkokte egg !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF