14 desember 2014

Surkål !


Klassisk tilbehør til skinkestek, koteletter og ribbe 🍂

Surkål er en gammel europeisk mattradisjon der hovedingrediensen er hodekål. 
Retten er spesielt vanlig i Nord-Europa. Til retten benyttes finsnittet hodekål, karve, eddik, sukker, salt, smør, litt hvetemel, litt vann og gjerne et syrlig eple. 
I Norge benyttes retten spesielt til julemat, som tilbehør til svineribbe og annen, tradisjonell fest- eller søndagsmat som svinestek. 
Surkål kan også kjøpes ferdiglaget.

Jeg bruker ikke hvetemel og smør i min utgave, men hvis jeg har litt fet kraft fra kjøttet, som jeg serverer til kan det hende jeg tilsetter litt av den.

Enkelt å lage, men det tar litt tid før den er ferdig til servering.
Denne utgaven kan fint oppbevares i kjøleskapet i fire, fem dager og kan fryses.




Til 6 porsjoner trenger du:
  • 1 kg hodekål 
  • 2 epler 
  • 2 ts salt 
  • 1 ss karve 
  • 3 dl vann 
  • 2 ss 7% eddik 
  • 2 ss sukker
Sånn gjør du:
  1. Snitt kålen fint opp og legg den lagvis med salt, karve og epler skåret i biter i en stor kjele.
  2. Tilsett vann.
  3. Kok opp og la alt trekke i minimum en time.
  4. Tilsett gjerne litt fett eller kraft av ribbe, pinnekjøtt, skinkestek, koteletter - eller hva du skal servere den med.
  5. Rør godt innimellom. Tilsett litt mer vann hvis nødvendig.
  6. Server den med en gang eller la den bli kald før du setter den i kjøleskapet eller fryseren.
Tilberedning av surkål.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF