06 oktober 2019

Farseboller i mørke !!


Jeg fikk igjen masse god og kraftig brun saus når jeg lagde retten Kjøtt i mørke, som du finner oppskrift på her. Jeg tok sausen ut av fryseren og tinte den i kjøleskapet natten over.

En annen tradisjonell rett fra de gode 'husmannsårene' er Bollefrikassé.
Den retten lagde min mor ofte -og var en av mine favoritter. Oppskrift her.

Farseboller i mørke er således en blanding av bestemors Kjøtt i mørke og mors Bollefrikassé

Ingen av dem skal ha skylden for å kaste mat.
Jeg husker vi hadde restemiddag minst en dag i uken !


Du trenger til 4 porsjoner:
  • 700 g medisterfarse
  • ca. 1 liter brun saus
  • 4 gulrøtter
  • 1 purre
  • Kokte poteter
  • Tyttebærsyltetøy
Sånn gjør du:
  1. Kok opp sausen.
  2. Kok poteter og grønnsaker.
  3. Form farseboller og legg dem rett i sausen ved hjelp av en spiseskje.
  4. La retten trekke i ca.10 minutter, til farsebollene er ferdig.
Oppskrift på brun saus finner du her.

Saus !
Kjøtt i mørke !

Bollefrikassé !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF