14 august 2014

Isabells saftige sjokoladekake med karamellkrem ❤️


Det er to sjokoladekaker, som er mine favoritter.
Firkløverkake og sjokoladekake med karamellkrem, den ene har en utrolig saftig og god bunn,
den andre er fylt med en deilig karamellkrem.

Barnebarnet, Isabell fyller 1 år og hun, i hvert fall mamma'n hennes ønsket seg sjokoladekake.
Ble ikke helt enig med meg selv om hvem jeg skulle bake, så jeg tok det beste fra begge kakene
og det ble Isabells sjokoladekake ❤️
Basisen til karamellkremen må du lage dagen før den skal serveres.
(Det kan lønne seg og lage dobbel porsjon, som dere ser fikk jeg ikke dekket sidene på kaken c",)

Karamellkrem:
  • 125 g sukker
  • 3 dl kremfløte
Smelt sukkeret i en stor stekepanne og la det bli lysebrunt.
OBS: Veldig varmt !!
 
Hell over fløten og la det hele koke sammen til sukkeret er helt oppløst og det har blitt en deilig brun 'saus'.
Når du tilsetter fløten, stivner sukkeret, men smelter igjen når fløten blir varm.  
Bruk en tresleiv.


Hell kremen i en bolle og avkjøl den litt før du setter den i kjøleskapet.
La den stå til neste dag, minst 12 timer.
Pisk blandingen, med miksmaster til krem.
 
Karamellkrem
Kakebunn:
  • 5 egg
  • 250 gr. sukker
  • 135 gr. smør
  • 135 gr. hvetemel
  • 2ts bakepulver
  • 1ts vaniljesukker
  • 100gr. kokesjokolade

  1. Skill eggehvite og eggeplomme.
  2. Pisk eggehviten stiv.
  3. Pisk sukker og eggeplommer godt.
  4. Smelt smøret –smelt kokesjokolade i smøret. Avkjøl litt.
  5. Tilsett smør og sjokolade i eggedosisen, tilsett mel, bakepulver, vaniljesukker.
  6. Bland forsiktig inn eggehviten.
  7. Stekes i en godt smurt rund springform, 24-26Ø, bruk bakepapir i bunn.
  8. Stekes på 180 grader i ca. 50 minutter.
Smør karamellkremen på kaken eller sprøyt den på med en sprøytepose.
Jeg pyntet den med rosa sjokoladehjerter.
-og innser nok en gang at jeg ikke er noen konditor !! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF