05 april 2020

Nå er den her - NYKÅLEN !!


Nykål har lavt energi - og fettinnhold og høyt innhold av vitamin C og kostfiber. Nykål er også en kilde til kalium. Vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen, mens kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk.
Egenskapene gjelder ved inntak av minst 100 g vare.

Du vet det går mot vår når min favoritt grønnsak dukker opp i butikken !
Det er altså så godt -og passer til alt, fisk, storfe, vilt, hval, svinekjøtt og and.

Mannen min begynner å bli litt lei nykål, når sommerferien nærmer seg 😅😅
Stakkars mann 💙


Her har jeg samlet noen av mine favoritt oppskrifter med vårens fristelse !
En annen gjenganger i oppskriftene er soyasmør, som du finner i 7 av oppskriftene !

Gi meg en nykål, ekte smør og en flaske soyasaus, så er jeg fornøyd 😃
Planen var opprinnelig en ukesmeny med nykål, men uken er for kort - 16+3 smaskens oppskrifter !

Og hvis du vil ha flere oppskrifter kan jeg foreslå 👉 nykål med spekeskinke og 👉  pølsegryte med nykål !
Noe for enhver smak !

Link til oppskriften finner du i navnet på retten 👇🍅



Kom over denne oppskriften, som er komponert av Christer Berens, som jeg bare måtte teste ut.
Retten inneholder tre av mine favoritt ingredienser -

And, nykål og soyasaus 😋




Sesambakt laks med smørdampet nykål og soyasmør

Nykål med god laksefilet & spicy soyasmør ⊱╮⊱╮
Laksen kan stekes i ovn eller legges på grillen.
Serveres med hva du måtte ønske : poteter, stekt, kokt eller bakt, ris eller godt brød.



Pølser med kålrotstappe, nykål og soyasmør

Nydelige lammepølser med persille fra Anni's Pølsemakeri.
Hvis du ikke har lammepølser, kan selvsagt andre gode pølser også benyttes.

Begynn med kålrotstappe da den tar lengst tid. Lag soyasmøret.
Stek pølsene og damp sommerkål helt til slutt.

Spis & Nyt - En nydelig og smakfull symfoni 🍃


Lammelår med nypoteter, nykål, ovnsbakte reddiker og soyasmør

Her har jeg kjøpt ferdig gyro-marinert lammelår i skiver.
Du kan også marinerer dem selv med masse krydder, urter og rødvin. Men, nå i disse grilltider er det lettere å få tak i marinert enn naturell.


Har du prøvd og ovnsbake reddiker ?
De blir mildere på smak, men like sprø og gode !

Smakfull middag med sesongens råvarer ♫


Laks provence

Enkel, sunn og god fiskemiddag !
Du trenger kun en stor stekepanne -og en kjele til koking av pasta ✿
Ser litt grå og trist ut, men den smaker godt !!



Kjøtt i mørke er en kraftig og smakfull kjøttgryte med lange tradisjoner, sausen skal være tykk, kraftig og mørk.
Her har jeg brukt godt hvalkjøtt !

Jeg serverte retten med en herlig kålstuing av nykål, kokte nypoteter og tyttebærsyltetøy



Andebryst er best når den fremdeles er litt lyserød i kjøttet 💚
Steker du den for lenge vil den smake lever, så den er bedre for lite stekt enn for mye stekt.

Sammen med årets første nykål, litt sterkt soyasmør og syrlig granateple blir det ett smakfullt måltid. Jeg serverte retten med ovnsstekte poteter.

Spis & Nyt - En nydelig og smakfull symfoni 🍃



Mektig og god middag med hjemmelaget karbonader, masse løk og gode poteter.
Også nykål selvfølgelig !

Ikke soyasmør i dag faktisk, men masse ketchup 😀🍅



Smak av sommer  ☀️
Nykål med en litt spicy hot saus -og stekte eller grillet filetkoteletter.
Servert med ris !

Her en en oppskrift på en sunn, lettlaget gryte med mye smak !!
Fiks ferdig på under 20 minutter !

Du trenger kun en stor stekepanne og en kjele til å koke tilbehøret i.
Jeg serverte retten med tagliatelle.



Vilt gode burgere og nydelig syrlig syltet rødløk.

Hadde igjen vilt gode burgere, som jeg stekte i går -oppskrift 👉 her og nydelig syrlig syltet rødløk.

I fryseren hadde jeg en vanvittig god peppersaus etter 👉 denne gode søndagsmiddagen.
Sausen var altfor god til å kastes -og i dag fikk jeg bruk for den.
Sausen kan anbefales altså, kjempegod -og kan serveres til alle typer kjøtt.



Nydelig vårmat !
Nypoteter og nykål sammen med sunn og god laks, samt en enkel urtedressing.

Jeg steker laksen i kombidampovn, som gir ett saftig og godt resultat.
Mat blir ikke bedre og enklere enn dette!

Vel bekomme 




Hvalkjøtt - Havets biff ♫
Ikke stek hvalkjøttet for mye, da slipper den kjøttkraften og blir tørr !
Hovedregelen for hvalkjøtt er å behandle det som storfebiff, kjøttet er mørt, og trenger lite steketid.
Hvalbiffen er best når den er medium stekt ღ

La tint hvalkjøtt temperere seg mens du koker soyasmøret.
Kok ris etter anvisning på pakken. Stek hvalbiff og la kjøttet hvile, mens du damper nykål !

Enkel og god middag 



Start med potetene da de tar lengst tid, fortsett etter hvert med karbonadene og damp nykålen
helt til slutt. Serveres med litt ekstra soyasaus for de som ønsker det og tomater 🍅

Enkel og god middag, som kan nytes hjemme eller på hytta !



Nykål passer også perfekt i wok !
Denne utgaven er med scampi, asiatisk woksaus og sunne spirulina nudler.

Raskt og enkelt !



Kjøttdeig er lettvint og billig mat.
Sambal oelek er en pasta laget på rød chilli, ingefær, lime og sitrongress, hot & godt !!

Rask og enkel gryte, som er klar til servering på 20 minutter.
Jeg serverte retten med kokte nypoteter, tyttebærsyltetøy og frisk persille - sunt og godt
 ✿✿


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF