28 september 2013

Karamellpudding ((♥))


Karamellpudding er nok en av Norges mest populære desserter.
Det er ikke noe rart, den er fløyelsmyk, smelter på tungen og smaker himmelsk.

Tror ikke jeg har spist mange buffeér uten at karamellpudding har stått på dessertbordet.
Typisk juledessert, tror nok de fleste av oss spiser karamellpudding minst en gang i løpet av julen.

DET ER SÅ GODT
- og egentlig veldig lett å lage, men husk at den må stekes dagen før servering !!

Du kan også lage den i porsjonsformer, oppskrift her.


Oppskrift til 6 personer:
Du trenger en brødform à 1 1/2 liter og en langpanne.
Sett stekeovnen på 200 °C.

Glassering av formen:
  • Bruk 75 g sukker, hvis du smelter det direkte i formen 
Ha sukker i brødformen og brun det direkte på middels varm plate til sukkeret er smeltet. Bruk grytekluter og drei formen slik at smeltet karamell også kommer opp langs kanten.
  • Bruk 100 g sukker, hvis du smelter det i en kjele 
Hvis brødformen ikke kan brukes på platene så smelter du sukkeret i en tykkbunnet kjele, forsiktig på svak varme. Ikke rør i kjelen men rist litt på den underveis. Hell det flytende, lysebrune sukkeret i formen og drei formen slik at smeltet karamell også kommer opp langs kanten.

Karamellpudding:
  • 50 g sukker
  • 2 dl kremfløte
  • 4 dl hel melk
  • 1 vaniljestang
  • 4 egg
Sånn gjør du:
  1. Sett stekeovnen på 200 °C.
  2. Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene.
  3. Kok opp fløte, sukker og melk sammen med vaniljestangen og frøene. Avkjøl blandingen.
  4. Rør forsiktig inn lett sammenvispede egg.
  5. Sil blandingen samtidig som du heller den i formen.
  6. Sett langpannen i forvarmet ovn og hell på kokende vann til pannen er 3/4 full.
  7. Sett brødformen i langpannen og skru så ned varmen til 125 °C.
  8. La puddingen stå til den har stivnet, ca. 2 timer.
  9. Avkjøles og settes i kjøleskapet til neste dag.
    ⋰ ⋰
.((¯`´¯) Lev - Spis & Nyt !!
`*.¸.*.✿✿¸.•*¨`*•..¸✿ღ¸.•*¨`*•..¸✿✿
           

Terskel

Min historie
Er ikke lik din
Dine nøkler passer ikke i min dør...
Og erfaringene du bærer med deg
Er ikke min byrde
Eller glede

Del gjerne med meg
Og jeg gledes med deg
Fortell meg
Uten å forvente
At din løsning er min

Da vil mine ører
Lytte og lære
Ordene dine åpner
Mine vindu mot verden

Slik at jeg kan se
i videre vinkel
La døren stå oppe
invitere deg inn

Omsorg er ikke
å trenge seg på
Omsorg er ikke alltid
å vite best

Minn meg på det
neste gang
jeg går uinvitert
inn i dine private rom.

-nybrottsarbeid-
(Toril Ingeborg Nybrott)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF