30 september 2013

Marsipankake med bær ♪


Ser imponerende ut, men sletts ikke vanskelig å lage !

Sukkerbrød:
  • 6 egg
  • 2 dl sukker
  • 2 dl hvetemel
  • 1 dl potetmel
  • 2 ts bakepulver
  1. Visp stiv eggedosis av egg og sukker.
  2. Bland sammen hvetemel, potetmel og bakepulver.
  3. Rør det forsiktig inn i eggedosisen, røren skal være jevn, men rør ikke mer enn høyst nødvendig.                    
  4. Hell røren i en rund kakeform på 26Ø, med bakepapir i bunn.            
  5. Stek sukkerbrødet på nederste rille i ca. 45 minutter. på 160 grader. (Legg bakepapir på toppen av kaken, mot slutten av steketiden hvis den begynner og bli mørk)
  6. Avkjøl i formen og løsne kaken med en spiss kniv.
  7. Del bunnen i tre deler.
Kakefyll:
  • 6 dl kremfløte
  • 5 dl ferdig vaniljekrem
  • 5 dl syltetøy av ønsket smak, jeg brukte jordbær
  1. Visp fløten til krem.
  2. Rør ut vaniljekremen og tilsett ca. halvparten av kremen, resten skal brukes til pynt og under marsipanlokket.

Montering:
Fyll kaken med vaniljekrem og syltetøy.
Dekk kaken med et tynt lag med krem før marsipanlokket legges oppå.

Klipp ut en sirkel av dobbelt matpapir så stor som du ønsker åpningen i kaken
og legg papiret midt på kaken.

Legg marsipanlokket over kaken og gni den lett med hånden. Renskjær rundt kanten.                  
Finn midten på kaken, og skjær sirkelen i 8 snipper med en spiss kniv.
Rull marsipansnippene mot kanten av papirsirkelen.
Fjern papiret forsiktig og fyll midten med bær og krem -eller bare bær, som på bildet under her ;)



Gaver

Du møter meg med smilet ditt
Fordi du må
En raknet maske
River hele verket ned

Men jeg ser øynene dine
Den såre kanten
Som veltet tårer fram...

De er verkende vindu
Inn til sjelen din

Jeg ser deg
Verdsetter smilet
Som koster så altfor mye
Og du likevel gir meg

Jeg gir deg av min tid
Den er også verdifull
Slik gir vi hverandre gaver
Midt i det hverdagsgråe

-nybrottsarbeid-


Marsipankake  ✿⊱  ✿⊱

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF