24 august 2013

Tjinuskisås ♥


I går var vi i selskap hos min bror og min finske svigerinne -og feiret hennes 60 år's dag
Nydelig vær, gode store saftige reker, kald & god hvitvin ♥ 
- og til dessert nyplukkede bringebær og blåbær med is og tjinuskisås !!

Oppskrift:
Hun kokte 3 dl kremfløte, sammen med 3 dl sukker til det ble en tykk seig saus,
som vi helte over bærene og vaniljeisen.
Den kan serveres varm eller kald.

Når jeg googlet tjinuskisås, som opprinnelig kommer fra Russland, fant jeg mange oppskrifter.


Her er en fra en svensk tv-kokk, Per Morberg :
  • 5 dl sirup
  • 5 dl kremfløte
  • 1 vaniljestang
  • Tyttebær c",)
Jeg ville kanskje ha byttet ut tyttebærene med rips c",)
  1. Hell sirup og fløte i en rustfri kasserolle, sett ovnen på lav varme.
  2. Legg i vaniljestangen, han foreslår at vi skraper ut vaniljefrøene etter sausen er ferdig, men jeg foretrekker og skrape ut frøene og ha de i kjelen med en gang. 
  3. Vaniljestangen skal selvfølgelig være med under kokingen.
  4. Kok i ca. 45 minutter, rør i den innimellom til den blir gyllenbrun og tykner.
  5. Fjern vaniljestangen når sausen er kokt.
  6. Serveres i høye glass.
  7. Første tyttebær i bunnen, deretter sausen og en klatt pisket krem på toppen.
Det finnes mange oppskrifter på tjiniskisås. 
Noen med smør, sukker, ingefær, noen har brukt den i pai, så mulighetene er mange.


Takk for en hyggelig kveld Libbe & Arild ♥ஜ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Print Friendly and PDF